Ο μύθος του χωρισμού μεταξύ κράτους και Εκκλησίας

Ένα επίκαιρο και διαφωτιστικό άρθρο από τον Μητροπολίτη Ναυπάκτου Ιερόθεο

Tο θέμα του χωρισμού Κράτους και Εκκλησίας βρίσκεται στην επικαιρότητα, κατά περίεργο τρόπο, γιατί παραπέμπει στην άποψη ότι δήθεν τα υπαρκτά και ανύπαρκτα σκάνδαλα μέσα στο χώρο της Εκκλησίας, από άρρωστα μέλη της, κληρικούς και λαϊκούς, θεωρείται ότι οφείλονται στη σχέση μεταξύ Κράτους και Εκκλησίας, όπως λειτουργεί σήμερα. Αυτό είναι λάθος. Στη συνέχεια, θα υπογραμμίσω μερικά σημεία, τα οποία μπορούν να ξεκαθαρίσουν λίγο το θέμα αυτό, το οποίο όσο περνά ο καιρός σκοτίζεται ακόμη περισσότερο από τις ποικίλες γνώμες και απόψεις, έγκυρες και μη, που διατυπώνονται. Γενικώς, επί του θέματος φαίνεται να κυριαρχεί η άγνοια ή η ημιμάθεια.Ο μύθος του χωρισμού μεταξύ κράτους και Εκκλησίας

1.Κράτος και Εκκλησία

Όταν κάνουμε λόγο για χωρισμό Κράτους και Εκκλησίας πολλοί εννοούν δύο θεσμούς που είναι μεταξύ τους ενωμένοι και πρέπει να χωρίσουν. Θα πρέπει να δούμε ποιοι είναι αυτοί που πρόκειται να χωρίσουν.

Όταν λέμε Κράτος-Πολιτεία εννοούμε όλη τη συντεταγμένη Πολιτεία με τα όργανά της, εννοούμε τους πολίτες μιας χώρας μαζί με τους εκλεγμένους άρχοντες, αλλά και τους νόμους επί τη βάσει των οποίων λειτουργεί η Πολιτεία αυτή.

Και όταν λέμε Εκκλησία εννοούμε όλα τα μέλη της που είναι βαπτισμένα και κατά ποικίλους τρόπους και βαθμούς ζουν μέσα στην Εκκλησία, καθώς επίσης και τα όργανά της, Ιερά Σύνοδος, Μητροπόλεις, Ενορίες, Μονές, που έχουν ρυθμισθεί να λειτουργούν σύμφωνα με τους Κανόνες της Εκκλησίας.

Έχοντες αυτά υπόψη, τουλάχιστον ως προς την Εκκλησία που πρέπει να χωρίσει από το Κράτος, εννοούμε τρεις πραγματικότητες. Η μία είναι τα μέλη της, η δεύτερη είναι η διοίκησή της και η τρίτη είναι η παράδοσή της.

Τα μέλη της Εκκλησίας προφανώς δεν μπορούν να χωρίσουν από το Κράτος, γιατί είναι ταυτοχρόνως πολίτες του συγκεκριμένου Κράτους, ακόμη και πολιτικοί Ηγέτες. Η παράδοση της ελληνικής κοινωνίας που έχει εμποτισθεί από την Ορθόδοξη Εκκλησία είναι δύσκολο να χωρισθεί από το Κράτος, αφού αυτή η παράδοση έχει γίνει εν πολλοίς ήθη και έθιμα των κατοίκων της Πολιτείας και δεν μπορεί εύκολα η Πολιτεία να αποδεσμευθεί από αυτήν, διότι οι πολίτες επιθυμούν να τηρούν αυτές τις παραδόσεις που έχουν σχέση με τις εορτές και τον τρόπο ζωής.

Οπότε, απομένει ως χωρισμό της Εκκλησίας από το Κράτος να εννοούμε το χωρισμό της διοίκησης της Εκκλησίας από τη διοίκηση του Κράτους.

Αυτό εν πολλοίς υπάρχει σήμερα, αρκεί να τηρούνται καλά τα νενομισμένα και ακόμη ίσως χρειασθεί να γίνουν μερικές αλλαγές και οριοθετήσεις για την καλύτερη λειτουργία των σχέσεων μεταξύ τους.


2.Χωρισμός ή αναθεώρηση-οριοθέτηση σχέσεων;

Η έννοια του χωρισμού έχει σχέση με τον αποχωρισμό και αυτό ερμηνεύεται με την έννοια του διαζυγίου, δηλαδή τελεία διακοπή των σχέσεων. Θα πρέπει το Κράτος, σύμφωνα με την άποψη αυτή, να αποσπασθεί από τη σχέση του με την Εκκλησία ή η Εκκλησία να χωρισθεί από το Κράτος. Αυτό, όμως, δεν μπορεί να γίνει σε μια συντεταγμένη Πολιτεία.

Αυτό λέγεται από την άποψη ότι ούτως ή άλλως η Εκκλησία ως ένας οργανισμός θα πρέπει να έχει κάποια σχέση με το Κράτος, αφού δεν μπορεί να είναι τελείως ανεξάρτητη. Τίποτε μέσα σε ένα Κράτος δεν μπορεί να είναι τελείως ανεξάρτητο, γιατί τότε αυτό θα ήταν ένα Κράτος εν Κράτει. Κάθε οργανισμός πρέπει να έχει μια νομική προσωπικότητα, δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, θα πρέπει να έχει κάποια σχέση με το Κράτος.

Οπότε, δεν μπορούμε να μιλούμε για χωρισμό, αλλά για μια ενδεχόμενη αναθεώρηση ή νέα οριοθέτηση των σχέσεων μεταξύ εκκλησιαστικής και πολιτικής διοικήσεως σε δύο σημεία, ήτοι στον Καταστατικό Χάρτη και την εκκλησιαστική δικαιοσύνη. Δεν μπο­ρούμε διαφορετικά να εννοήσουμε την έννοια του χωρισμού.

Ακριβώς γι' αυτόν το λόγο είναι λάθος η φράση «χωρισμός Εκκλησίας και Πολιτείας» και από την άποψη των όρων Εκκλησία και Πολιτεία και από την άποψη του χωρισμού.


3.Οι σχέσεις της Ελληνικής Πολιτείας με το Οικουμενικό Πατριαρχείο

Μιλώντας για χωρισμό ή αναθεώρηση-οριοθέτηση των σχέσεων μεταξύ Εκκλησίας και Πολιτείας πρέπει οπωσδήποτε να συζητήσουμε και την ενδεχόμενη αναθεώρηση των σχέσεων της Ελληνικής Πολιτείας με το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Προλαβαίνω εδώ να υπογραμμίσω ότι δεν θεωρώ ότι η Ελληνική Πολιτεία πρέπει να προχωρήσει σε συζήτηση για αναθεώρηση των σχέσεών της με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, γιατί αυτό θα είναι «έγκλημα» εναντίον του Ελληνισμού γενικότερα. Αλλά το χρησιμοποιώ μόνον ως επιχείρημα από την άποψη ότι δεν είναι εύκολο να ζητεί η Ελληνική Πολιεία την αναθεώρηση των σχέσεών της με την Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ελλάδος και να μη συζητά το θέμα αυτό με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, στο οποίο υπάγονται πολλές Μητροπόλεις που ευρίσκονται στο Ελληνικό Κράτος.

Πάντως, δεν είναι δυνατόν να αναθεωρηθούν και υποβιβασθούν οι σχέσεις του Κράτους με την Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ελλάδος και να αγνοείται το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αφού σε αυτό ανήκουν πνευματικώς οι Μητροπόλεις των λεγομένων Νέων Χωρών, που χαρακτηρίζονται Μητροπόλεις του Οικουμενικού Θρόνου εν Ελλάδι και συναποτελούν μαζί με την Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ελλάδος την όλη Εκκλησία της Ελλάδος, σε αυτό ανήκει κατευθείαν το Άγιον Όρος και οι Μητροπόλεις της Δωδεκανήσου και σε αυτό υπάγεται η ημιαυτόνομη Εκκλησία της Κρήτης. Και είναι γνωστό ότι οι σχέσεις της Ελληνικής Πολιτείας με το Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι σχέσεις ομοταξίας και καθορίζονται από το Σύνταγμα της Ελλάδος.

Και το ερώτημα που τίθεται είναι εάν είναι εύκολη η αναθεώρηση των σχέσεων της Ελληνικής Πολιτείας με το Οικουμενικό Πατριαρχείο;

Εν πάση περιπτώσει, επειδή το Οικουμενικό Πατριαρχείο ασκεί μια συνδιοίκηση με την Εκκλησία της Ελλάδος, λόγω των Μητροπόλεων των λεγομένων Νέων Χωρών, διερωτώμαι πώς μπορεί να γίνει οποιαδήποτε αναθεώρηση της σχέσεως σε βάρος της Εκκλησίας, χωρίς τη γνώμη του Οικουμενικού Πατριαρχείου; Νομίζω ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο δεν θα παραμείνει απαθές σε τέτοιες ενέργειες.


4.Σχέσεις με τους μουσουλμάνους της Θράκης

Θα πρέπει να ρυθμισθούν ανάλογα και οι σχέσεις της Ελληνικής Πολιτείας με τους Μουσουλμάνους της Θράκης και να μελετηθεί το θέμα αυτό σε σχέση με τη Συνθήκη της Λωζάννης, σύμφωνα με την οποία οι θρησκευτικοί αρχηγοί (μουφτής) θεωρούνται ως «δημόσιοι λειτουργοί». Ακόμη και οι Ισραηλιτικές Κοινότητες είναι Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου.

Έτσι, δεν είναι ορθό να υποβιβασθεί η Εκκλησία της Ελλάδος, χωρίς να αναθεωρηθούν οι σχέσεις της Ελληνικής Πολιτείας με τους Μουσουλμάνους, και αυτό δε το τελευταίο δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί, γιατί δεν το επιτρέπει η Συνθήκη της Λωζάννης και επομένως μια διαφορετική ρύθμιση θα έχει οδυνηρές συνέπειες στην όλη εξωτερική πολιτική της Ελλάδος.

Μέσα στα πλαίσια αυτά πρέπει να αντιμετωπισθούν και οι σχέσεις με όλες τις άλλες θρησκείες και ομολογίες.


5.Υπάρχει πολιτική βούληση για το Χωρισμό;

Ο λεγόμενος όμως χωρισμός χρησιμοποιείται πολλές φορές για πολιτική σκοπιμότητα, αλλά τελικά όσες φορές χρειάσθηκε να προχωρήσει κάτι σταμάτησε από τους ίδιους τους πολιτικούς.

Νομίζω, λοιπόν, ότι υπάρχουν υποσχέσεις και προγράμματα των κομμάτων για το χωρισμό «Εκκλησίας και Πολιτείας», αλλά ούτε καθορίζεται τι είναι χωρισμός ούτε υπάρχει πολιτική βούληση για ένα τέτοιο έργο. Η ιστορία του θέματος αυτού το αποδεικνύει περίτρανα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 1987 συστήθηκε μεικτή Επιτροπή για τη μελέτη του θέματος, η οποία ύστερα από 36 πολύωρες συνεδριάσεις κατέληξε στα εξής βασικά σημεία: Να γίνει μια συμφωνία μεταξύ Εκκλησίας και Πολιτείας που θα καθορίζονται μερικά πλαίσια βασικών αρχών, να καταρτισθεί νέος νόμος που να έχει λίγα άρθρα και πολλές εξουσιοδοτήσεις κανονιστικού περιεχομένου και να χαρακτηρισθεί η Εκκλησία ως Εκκλησιαστικό Νομικό Πρόσωπο ειδικού χαρακτήρα. Όμως αυτή η συμφωνία παρέμεινε στα συρτάρια κάποιου γραφείου και δεν προχώρησε στην υλοποίηση.

Και η δυσπραγία αυτή γίνεται φανερή από ένα σημαντικό λόγο. Η Πολιτεία δεν θα ήθελε ποτέ μια ανεξέλεγκτη και ελεύθερη Εκκλησία, γιατί δεν γνωρίζει πού θα μπορούσε να οδηγήσει αυτή η ελευθερία, ήτοι θα μπορούσε να ευνοήσει την ασυδοσία μερικών Μητροπολιτών ή την ανταρσία μερικών Πρεσβυτέρων και μοναχών.

Άλλωστε, όπως έχει παρατηρηθεί, ο χαρακτηρισμός της Εκκλησίας της Ελλάδος με όλες τις επί μέρους κοινότητες ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου έγινε για να ελέγχει το Κράτος την Εκκλησία.

Ο Καταστατικός Χάρτης της Εκκλησίας της Ελλάδος και γενικά όλη η σύγχρονη εκκλησιαστική νομοθεσία αποτελούν σήμερα, παρά την ανικανότητα μερικών διατάξεων, ασφαλιστική δικλίδα για διάφορες ανταρσίες, σχίσματα και διαιρέσεις μέσα στην Εκκλησία, ακόμη και για επιθετικότητες εναντίον της Πολιτείας.

Αμφιβάλλω εάν οι πολιτικοί θα ήθελαν τα πράγματα να εξελιχθούν ελεύθερα και απρόβλεπτα με συνέπειες για την Ορθόδοξη Εκκλησία την ενότητα της Ελληνικής Πολιτείας και τον Ελληνισμό.


6.Μισθοδοσία του Κλήρου

Εάν ο λεγόμενος χωρισμός προϋποθέτει και τη διακοπή της μισθοδοσίας του Κλήρου από το Κράτος, τότε θα πρέπει αφενός μεν να καταργηθούν όλες οι συμβάσεις με τις οποίες το Κράτος απαλλοτρίωσε την περιουσία της Εκκλησίας, χωρίς να την αποζημιώσει, αφετέρου δε θα πρέπει να επιστραφούν οι περιουσίες αυτές ή να αποτιμηθεί η αξία τους με σημερινά δεδομένα και να δοθούν τα χρήματα στην Εκκλησία για τη μισθοδοσία του Κλήρου.

Δεν μπορούμε να εννοήσουμε χωρισμό και στο σημείο αυτό εάν δεν εξετασθεί και αυτή η σημαντική πλευρά του θέματος. Γιατί αν δεν λυθεί και αυτό το θέμα, τότε το Κράτος θα είναι υπεύθυνο για την κατάσταση στην οποία θα περιέλθουν οι κληρικοί με τις οικογένειες τους, με φοβερές συνέπειες για την ίδια την Πολιτεία.

Υπάρχουν και άλλα σημεία που θα μπορούσαν να εντοπισθούν, αλλά παραμένω σε αυτά μόνο, προς το παρόν, στα οποία φαίνεται ότι πράγματι ο λεγόμενος χωρισμός Κράτους και Εκκλησίας είναι ένας «μύθος» που χρησιμοποιείται από πολλούς για ιδεολογικούς λόγους. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η σημερινή κυβέρνηση αντιμετωπίζει το θέμα αυτό με ψυχραιμία και σωφροσύνη.

Εκείνο που μπορεί να γίνει στις σύγχρονες ανάγκες είναι να επαναπροσδιορισθούν και οριοθετηθούν εκ νέου οι σχέσεις μεταξύ εκκλησιαστικής και πολιτικής διοικήσεως, να δούμε δηλαδή ποια σημεία ανήκουν στην αρμοδιότητα της πολιτικής διοικήσεως, ποια σημεία ανήκουν στην αρμοδιότητα της εκκλησιαστικής διοικήσεως και ποια σημεία χρειάζονται κοινή αντιμετώπιση, μέσα στα πλαίσια της ευνομούμενης Πολιτείας και μέσα στις σύγχρονες ευρωπαϊκές προδιαγραφές.

Και πρέπει να γίνει το συντομότερο αυτό για να μην αφήνονται κενά.

Στις φωτογραφιες:1.Μητροπολιτης Ναυπακτου Ιεροθεος,2-3.Μονη Βατοπαιδιου,4.Φαναρι,Κωνσταντινουπολη.

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ:

14 σχόλια :

  1. Ανώνυμος6/11/08, 10:52 μ.μ.

    να δωσω καποιες ιδεες στον πατερ για το τι μπορει να σημαινει ο χωρισμος? 1. καταργηση των θρησκευτικων, προσευχη κλπ απο τα σχολεια.επισης να κατεβει και η εικονα που υπαρχει σε ολα τα δημοσια κτηρια...2. καταργηση του θρησκευτικου ορκου οπου υπαρχει...βουλη πανεπιστημια στρατος κλπ 3. καμμια κρατικη οικονομικη ενισχυση προς την εκκλησια..οποιος θελει ας πληρωσει την πιστη του..αυτα περι κρατικης απαλλοτροιωσης ειναι κουταμαρες...η μηπως η εκκλησια λειτουργει σαν επιχειρηματιας...αρκετα εχει παρει και εχει βοηθηθει με πολλους τροπους...4. ιδρυση τζαμιου αμμεσα και δεν μορω να καταλαβω γιαποιο λογο εχει λογο η εκκλησια σε αυτο το θεμα.
    πιστευω οτι τα παραπανω θα ειναι μι καλη αρχη για τον χωρισμο κρατους και εκκλησιας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σου απανταω ξεχωριστα στο καθενα:

    1)Οπου να'ναι τα καταργουν ολοκληρωτικα,μην ανησυχεις.Ηδη το πρωτο βημα εγινε.Εγω λεω παντως να καταργησουν και την Ελληνικη σημαια γιατι θα προσβαλλονται οι...καημενοι (λαθρο)μεταναστες μαθητες.

    2)Ισχυει ο,τι παραπανω.

    30Ωστε ειναι "κουταμαρες" τα περι απαλλοτροιωσης της Εκκλησιαστικης Περιουσιας,ετσι;Για ριξε μια ματια εδω:http://hellas-orthodoxy.blogspot.com/2008/10/blog-post_23.html

    Μπορω να σου πω οτι ειναι επισης κουταμαρες τα περι κρατικης βοηθειας στην Εκκλησια...το κρατος,εκτος απο ελαχιστες αξιρεσεις,οχι μονο δε βοηθησε την Εκκλησια,αλλα αντιθετα την εκμεταλλευτηκε και την εκμεταλλευεται οποτε του δοθει η ευκαιρια.

    4)Το τζαμι σε μαρανε!Αληθεια,εκει ισχυει ο...προοδευτισμος και η καταργηση οτιδηποτε θρησκευτικου;Αν πχ. μεθαυριο οι μουσουλμανοι μαθητες θελησουν να διακοπτουν το μαθημα για να προσευχηθουν,θα τολμησεις να πεις τιποτα;Ή θα πιπιλισεις τα "δικαιωματα" τους;

    Δυο μετρα και δυο σταθμα οπως παντοτε.Τελικα,ορισμενοι στην προσπαθεια τους να βοηθησουν δηθεν τη μειοψηφια,εχουν καταπατησει βαναυσα την πλειοψηφια...τοση υποκρισια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος7/11/08, 8:13 π.μ.

    Γιατί μπερδεύετε την Ελλάδα με την εκκλησία δεν μπορώ να καταλάβω. Ο μεγαλύτερος πολέμιος της αρχαίας Ελλάδας και του Ελληνικού πολιτισμού είναι η εκκλησία. Διαχωρισμός επιτέλους τώρα για να αναπτυχθεί μια νέα ισχυρή Ελλάδα απαγκιστρωμένη από τους παπάδες τα σκάνδαλα και τους ρατσισμούς της εκκλησίας. Άλλο η σημαία μας και άλλο η εκκλησία. Ελλάδα υπάρχει και χωρίς τον χριστιανισμό. Ελλάδα δημιουργήθηκε τα αρχαία χρόνια μην βεβυλώνετε το όνομα δίπλα σε σταυρούς και φόρους υπέρ της εκκλησίας. Ντροπή σας δεν πρέπει να λέγεστε Έλληνες .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος7/11/08, 7:42 μ.μ.

    7 Νοέμβριος 2008 8:13 πμ

    βρέ καλώς τον αντιχριστιανό παγανιστή...
    Κ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Οντως αλλο η σημαια μας κι αλλο η Εκκλησια κι ο Χριστιανισμος.Ο Σταυρος συμβολιζει το Δια ή την Αρτεμη,δεν το ξερετε;

    Ελεος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος10/11/08, 10:20 π.μ.

    Η Ελληνική σημαία δημιουργήθηκε σε καιρούς που η εκκλησία έκοβε και έραβε. Δεν σημαίνει ότι εκφράζει όλη την ιστορία της Ελλάδος . Εκφράζει κάποιες δεκαετίες που έχουν περάσει ανεπιστρεπτί και είναι απλώς ένα σύμβολο ενότητος για όλους μας. Αλλά τί σχέση έχει ο ασύλληπτος αρχαίος πολιτισμός μας με την εκκλησία και τον χριστιανισμό μπορεί να μου πεί κανείς?? Εχείς χαίρεστε που είστε νεοέλληνες της συμφοράς. Εγώ ντρέπομαι . Αν δεν είχαμε κληρονομήσει τον πολιτισμό τον αρχαίο θα είμασταν χειρότεροι από σκουπίδια με αυτά που εκπροσωπούμε τώρα.
    Ευτυχώς η νέα γενιά κάτι παέι να αλλάξει και αγνοεί την εκκλησία και τις μυθολογίες περι χριστού.

    Και που είστε: το χαρτζιλίκι σας στην εκκλησία γιατί το έχει ανάγκη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος11/11/08, 7:49 π.μ.

    O σταυρός είναι παγανιστικό σύμβολο που προυπήρχε εκατοντάδες χρόνια π.χ. που το πασάραν οι εβραίοι στους χριστιανούς για σύμβολο τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμος11/11/08, 5:53 μ.μ.

    Διαχωρισμος του Κρατους και της Εκκλησιας και οι Ιουδες καραδοκουν.
    Να πατε στο ισραηλ εβραιοι και Δημητραδες να ξεχωρισετε το "κρατος" σας απο την συναγωγη σας και εμας να μας αφησετε ησυχους.

    Στην Αμερικη ο καταναλωτης δεν πληρωνει φορους στα τροφιμα σε κανενα δημοσιο φορεα εκτος απο τους εβραιους οι οποιοι "ξεχωρισαν" αμερικανικο κρατος και εκκλησια αλλα δεν θελουν να ξεχωρισουν (αμερικανικο) κρατος και συναγωγη.
    Η μινορα τους ειναι τοποθετημενη επιβλητικωτατα στον "λευκο οικο ανοχης" ολο το χρονο και ο εκαστοτε "προεδρος" φοραει το σκουφι του και αναβει τα κερια των εβραιων στο χανακα. Πουθενα δεν θα δης Τον Εσταυρωμενο.
    Ελληνες, τολμηστε τον διαχωρισμο Κρατους και Εκκλησιας στην Ελλαδα και θα σας "φτιαξουν" καλα οι ΚΙΣαδες.

    Προς αθεον εβραιον της 11ης Νοε 11:49πμ.
    Μπερδευεις τον Σταυρον της Χριστιανοσυνης με τον αγκυλωτον σταυρον, εκεινον που οταν τον βλεπετε παθαινετε αναφυλαξια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος12/11/08, 9:19 μ.μ.

    Όσοι ονειρεύονται, μέσα στο βάθος του υποσυνείδητου τους, ότι θα μπορέσουν να εξαφανίσουν το Χριστιανισμό πάνω από τη γη, ας γνωρίζουν ότι βρίσκονται σε ΒΑΘΥΤΑΤΗ άγνοια. Δεν έχουν καταλάβει ΤΙΠΟΤΑ από τη ζωή.
    Ο Χριστιανισμός παρουσιάστηκε πάνω στη γη, για να παραμείνει ΑΙΩΝΙΑ, όσο θα υπάρχει ο πλανήτης γη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος13/11/08, 8:24 π.μ.

    Σας λυπάμαι για την άγνοια , φανατισμό σας και τους χαρακτηρισμούς σας σε κάθε έναν που διαφωνεί με εσάς.
    Κοιμηθείτε ήρεμα δεν πειράζει χρειάζονται και τα θύματα της προπαγάνδας σε αυτήν την κοινωνία.
    Κρίμα πάντως η Ελλάδα να κατοικείται από απολίτισμικούς φασίστες εβραιολάτρες .
    Λατρέψτε τον εβραίο θεό σας και περιμένετε την σωτηρία όταν θα σας τρώνε τα σκουλίκια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμος13/11/08, 3:18 μ.μ.

    13 Noέμβριος 2008 8:24 Αντε νεοπαγανιστή, ντύσου τη χλαμύδα εσύ και οι υπόλοιποι αρχαιολάτρες και πήγαινε στον Όλυμπο να προσφέρεις καμία ζωοθυσία στο Δία και την Αφροδίτη. Σούργελο μιλάς κιόλας....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ανώνυμος14/11/08, 8:15 π.μ.

    To πόσο ζώο είσαι το δείχνεις με τις απαντήσεις σου αμόρφωτε πίθηκε και είμαι σίγουρος ότι το δείχνεις και κάθε μέρα στην ζωή σου νομίζοντας κιόλας ότι είσαι καλός και δίκαιος. Κάτι τύποι σαν εσένα αξίζουν στα σκατά μια ζωή να είναι , αυτοί και τα παιδιά τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Θα σας παρακαλεσω να ειστε πιο κοσμιοι στα σχολια σας.Με τις υβρεις ποτε δε λυθηκαν προβληματα,το αντιθετο μαλιστα.Και οσοι δεν ειναι χριστιανοι,δικαιωμα τους να πσιτευουν-ή οχι-σε οποιον θεο θελουν.Με το να προσβαλλουν ομως τους αλλους,τι καταφερνουν αραγε;Δεν εχετε ακομα καταλαβει οτι ολη αυτη η επιθεση που δεχεται επι δεκαετιες τωρα η Εκκλησια ειναι κατευθυνομενη απο ξενα κεντρα και δεν αποσκοπει στην επαναφορα του δωδεκαθεουν ή οτιδηποτε αλλου,αλλα στον ξεριζωμο των ιερων και οσιων μας;Πώς ειναι δυνατον,οσοι μιλατε για "εβραιολατρες",να μην ξερετε οτι οι εβραιοι μισουν ΘΑΝΑΣΙΜΑ οτιδηποτε εχει να κανει με τον χριστιανισμο και κοιτανε να το καταστρεψουν;Ειστε αφελεις τελικα ή κατευθυνομενοι;Διοτι αν εγω και οποιοι αλλοι γραφουν καποια πραγματα υπερ της Εκκλησιας και μας βγαζετε οτι πληρωνομαστε απο τους παπαδες,το δικος σας μενος πώς το δικαιολογητε;Απο πού προερχεται;Μηπως απο...ιερη αγανακτηση;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ανώνυμος14/11/08, 1:00 μ.μ.

    H επίθεση στην εκκλησία δεν ξέρω από που προέρχεται αν νομίζεις ότι υπάρχει. Εγώ ξέρω σαν πολίτης ότι δεν θέλω να πληρώνω κάτι πνευματικό που δεν με εκφράζει. 'Όποιος θέλει ας χαρίσει την περιουσία του. Αν σταματήσει αυτό το πανηγύρι εκατομμυρίων από την τσέπη μου δεν θα ξανασχοληθώ στην ζωή μου με παπάδες και το τί κάνουν.
    Ιερά και όσια βλέπεις εσύ , εγώ βλέπω μόνο παραδόσεις που δεν έχω κανένα πρόβλημα να παραμείνουν και όποιος θέλει να τις χρηματοδοτεί. Αλλά δεν θέλω να πληρώνω εκκατομύρια για να σηκωθούν f16 και να χειροκροτεί ο όχλος από κάτω. Προτιμώ ένα ορφανοτροφείο-γεροκομείο με αξιοπρέπεια παρά παρελάσεις.
    Όσο για τους εβραίους άστο. Είναι πολύ ενωμένοι και δυνατοί και γιαυτό είναι το κέντρο του κόσμου. Δημιούργησαν τις δύο μεγαλύτερες θρησκείες (χριστιανισμός,ισλάμ) και τα ιερά μέρη αυτών των θρησκειών τυχαίνει να είναι στην Ιερουσαλήμ!!!!! Και εννοείται ο Χριστός είναι γέννημα θρέμα εβραίος. Σε αυτό το θέμα η τακτική των εβραίων είναι αριστουργηματική και γιαυτό τάχα πολεμούν τον χριστιανισμό.
    Εγώ το μόνο που θέλω είναι ο καθένας ας κάνει αυτό που πιστεύει χωρίς να επιβαρύνει τον άλλο με πλύση εγκεφάλου ή κόστος. Τόσο τραγικό είναι ???

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΩΦΕΛΙΜΑ

ΓΕΡΟΝΤΕΣ

ΘΑΥΜΑΤΑ

 
Copyright © ΕΛΛΑΣ-ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ. Designed by OddThemes | Distributed By Blogger Templates20