Τα παραπανω λογια του Στρατηγου Μακρυγιαννη θα επρεπε να κανουν οσους αμφισβητουν τον ρολο της Εκκλησιας στον Ξεσηκωμο του '21 να ντρεπονται.Επειδη ομως κατι τετοιο δυστυχως δεν γινεται,αντιγραφουμε ορισμενα αποσπασματα απο τα καταπληκτικα αρθρα του ιστολογιου "Αγιορειτικες Μνημες" για το θεμα και σας προτρεπουμε να το επισκεφθειτε για να τα διαβασετε ολοκληρωμενα:
Το μήνυμα της Επανάστασης του 1821 βρίσκει τον Αθω να δονείται από ενθουσιασμό. Η ατμόσφαιρα είναι ηλεκτρισμένη και τα πνεύματα εξημμένα. Η διάδοση της συγκλονιστικής είδησης του απαγχονισμού του Εθνομάρτυρα Πατριάρχη Γρηγορίου Ε΄ (10 Απριλίου 1821), της τραγικής εκείνης μορφής της τόσο συνδεδεμένης με το Αγιον Όρος. Η αναγγελία της Επανάστασης στο Μωριά και η μόνιμη τούρκικη τυραννία, είναι ισχυρά εναύσματα για ν ανάψουν μεγάλη πυρκαγιά.
Στον πυρετό της Επανάστασης οι Μονές παραχωρούν στους επαναστάτες τα κανόνια τους, πυρομαχικά και τρόφιμα, ενώ μετατρέπουν τα χαλκιάδικα σε οπλουργεία.
Η Ιερά Κοινότητα συντονίζει τις ενέργειες όλες, κι αυτή συγκεντρώνει τα χρήματα του αγώνα. Ταυτόχρονα καλεί τον Εμμανουήλ Παπά, που βρίσκεται από το Μάρτιο του ιδίου έτους στη Μονή Εσφιγμένου να παραλάβει τα τρόφιμα και τα πολεμοφόδια,ενω τονιζει σε ολους τους μοναχους:
«Να στεκώμεθα δια το καλόν του Κοινού μας έως θανάτου κατά χρέος... μάχου υπέρ Πατρίδος και Πίστεως».
Κι οι αντιπρόσωποι των Μονών μεταβαίνουν στα πεδία των μαχών και εμψυχώνουν τους μαχητές τους «εν όπλοις αδελφούς Κελλιώτας και άλλους» «ποτέ μεν με λόγους αδρούς και δραστηρίους, ποτέ δε δι υποσχέσεων μεγάλων εκκλησιαστικών βραβείων, ποτέ δε δια δόσεως ...», «δια να πολεμούν όλοι με περισσότερον θάρρος και θερμότερον ενθουσιασμόν, και επομένως να καταβληθή ο εχθρός».
Επιστρατεύει έναν ασκητή «επιστήμονα κατασκαφής χανδακίων», «μαστόρι τογραματζί» που εργαζόταν στον Αλή Πασά και στέλνει στη Βίγλα να επιστατήσει στη διάνοιξη τάφρων.
Άλλος πάλι, ο Διονύσιος Πύρρος ο φαρμακοποιός, επιστρατεύεται για την κατασκευή πυρίτιδας.
Επίσης επιστρατεύονται τοπζίδες, δραγουμάνοι, ράφτες, κανονιέροι.
Προσευχές διαβάζονται στους ναούς και κινούν σε συμπάθεια τη Μητέρα του Θεού: «Αφάνισον, Δέσποινα, τας εν τω μέσω ημών μνησικακίας, και χάρισαι ημίν αγάπην, ειρήνην, ομόνοιαν ... (οι τύραννοι) δια την μεγάλην αυτών απανθρωπίαν, εισίν άνθρωποι άσπλαγχνοι και λύκοι αχόρταστοι. Ελευθέρωσον ημάς τα τέκνα σου νυν, Δέσποινα, ελευθέρωσον εκ των χειρών των Αγαρηνών και λύτρωσαι ημάς ταχέως εκ της πικράς και πολυχρονίου αιχμαλωσίας ...».
Ο Εμμανουήλ Παπάς, ο αγνός εκείνος και ανιδιοτελής πατριώτης, μετά την επίσημη ανακήρυξή του σε αρχιστράτηγο του αγώνα, κατά την τελετή που έγινε στο Πρωτάτο, μεταβαίνει στον Πολύγυρο, όπου κηρύσσει την Επανάσταση, στα επαναστατημένα ήδη χωριά της Χαλκιδικής. Ο στρατός αποτελείται από 3.900 πολεμιστές. Από αυτούς οι 1.000 τουλάχιστον είναι Αγιορείτες μοναχοί.
Δύο Μονές, η Εσφιγμένου και η Χιλιανδαρίου γίνονται τα προκεχωρημένα φυλάκια.
Η Εσφιγμένου, έχοντας ηγούμενο τον Ευθύμιο, ιδιαίτερο γραμματέα του Αγίου Γρηγορίου του Ε΄, Φιλικό και στενό συνεργάτη του Εμμ. Παπά, δίνεται ολόκληρη, με όλους τους μοναχούς της, στην Επανάσταση.
Εντός του Όρους, «με θέλημα του Άρχοντος (του Εμμ. Παπά) και των Πατέρων του Όρους, εψηφίσθη ο κυρ Νικηφόρος (ο Ιβηρήτης) διοικητής και κριτής..., να κρίνη δηλαδή και να διορθώνη τον καθένα με φόβον Θεού και διάκρισιν πολλήν, ως επίσταται».
Τα καΐκια των αγιορειτικών μονών μετέφεραν τα κανόνια για τον Αγώνα, όπως μαρτυράει το παρακάτω ιεροκοινοτικό έγγραφο της 18 Ιουνίου 1821, που υπογράφουν οι Αντιπρόσωποι και Προϊστάμενοι των 20 αθωνικών μονών και απευθύνεται στους Επίτροπους της μονής της Μεγίστης Λαύρας.
«Εκ του προς ημάς γράμματος του πανευγεστάτου άρχοντος κ. Εμμανουήλ Παπά πληροφορούμενοι την αναγκαίαν και άφευκτον μετακόμισιν των τοπίων εις το Μολυβόπυργον κατά τον Πολύγυρον, παρακαλούμεν να μετακομισθώσιν αυτά από της των Ιβήρων και να βαλθώσι μέσα εις το καΐκι του ιερού υμών Μοναστηρίου, το οποίον θέλει πορευθεί εις Κασσάνδραν, καθώς επληροφορήθημεν, δια να τα ευγάλη εκείσε εις τον Μολυβόπυργον κατά τον Πολύγυρον, και ανίσως τα κανόνια μέχρι τούδε δεν εφέρθησαν αυτού, αμέσως ήδη εγράψαμεν εις την Ιεράν Μονήν την Ιβήρων δια να φέρωσιν εις το ιερόν υμών Μοναστήριον. Λοιπόν παρακαλούμεν να τα δεχθήτε και να κάμετε κατά το γράμμα της πανευγενείας του, προς τον οποίον ιδίως γράφομεν περί της αποστολής των κανονίων. Και λοιπόν κατά την επιγραφήν την προς ευγένειάν του θέλετε τα στείλη, τα κανόνια, ομού και το ραβάσιον. Και αυτά μεν επί του παρόντος, τα δε έτη υμών είησαν ότι πλείστα και πανευφρόσυνα».
Μερικα γεγονοτα,επιγραμματικα:
-Το 1821, 60 Οθωμανοί στρατιώτες κατέλαβαν την Ιερά Μονή Σίμωνος Πέτρας οι δε Πατέρες επειδή δεν μπορούσαν να τους τρέφουν και να τους μισθοδοτούν δραπέτευσαν, εγκαταλείποντας τα πάντα σ' αυτούς. Τότε οι στρατιώτες αφήρεσαν τη μολύβδινη στέγη, κατέκαυσαν τα πατώματα και μετέβησαν σε άλλες Μονές για να διατραφούν. Η Ιερά Σύναξη έκλεισε τη Μονή για 2-3 χρόνια.
-Ο Καπετάν Καλόγερος Σαμουήλ, στο θρυλικό Κούγκι, ήταν ο Δανιήλ ο Ιβηρίτης.
-Το πρώτο παλληκάρι που πήδηξε μέσα στο Παλαμήδι και έγινε η αρχή της καταλήψεως ήταν ο Παχώμιος εξ Αθω.
-Το στρατό του Εμμανουήλ Παπά αποτελούσαν 3.000 άνδρες από τους οποίους οι 1.000 περίπου ήταν Αγιορείτες μοναχοί
-Στα Αγιορειτικά μετόχια της Χαλκιδικής συνελήφθησαν 100 μοναχοί που μαζί με άλλους 300 προκρίτους κλπ κλείσθηκαν στα μπουντρούμια του Τουρκικού Διοικητηρίου στη Θεσσαλονίκη. Όλοι οι μοναχοί σφάχθηκαν από τους Τούρκους. Δραπέτευσε μόνο ο Γερμανός Σταυρονικητιανός.
-Με την κήρυξη της Επανάστασης στη Χαλκιδική, συνελήφθη ο Χασεκής (αστυνόμος) Χαλήλ μπέης με τους άντρες του στις Καρυές και φυλακίσθηκε στην Ιερά Μονή Κουτλουμουσίου.
-Οι μοναχοί της Χιλιανδαρίου έκρυψαν τα ιερά κειμήλια και τα ιερά σκεύη της Μονής, κατά την Ελληνική Εξέγερση του 1821, μέσα στα φυλλώματα του κυπαρισιού που βρίσκεται δίπλα στη φιάλη και ονομάζεται του Αγίου Σάββα.
-Μετά το πνίξιμο σε αίμα της Επανάστασης στη Χαλκιδική μεγάλος αριθμός Αγιορειτών εγκατέλειψε το Αγιον Όρος με αποτέλεσμα οι μοναχοί που απέμειναν να είναι λιγότεροι από 1000.
-Στις 13 Ιουλίου με έγγραφό της η Ιερά Κοινότητα ζητά από τις 20 Μονές να στείλει η καθεμιά από 450 οκάδες ψωμί στον Ελληνικό Στρατό που βρίσκονταν στη Βίγλα.
-Οι σχέσεις του Αγίου Όρους με τους Οθωμανούς κατακτητές δεν είναι τίποτα άλλο, παρά μία ατελείωτη καταγραφή διαφόρων οικονομικών καταπιέσεων με ιδιαίτερα επαχθείς φορολογίες. Το χαράτσι στην αρχή ήταν 130.000 άσπρα ετησίως, δηλαδή 2.166 γρόσια, ποσό τεράστιο για την εποχή εκείνη. Στην συνέχεια αυξήθηκε σε 200.000 άσπρα ετησίως, δηλαδή 3.300 γρόσια. Το 1808 το σύνολο της φορολογίας ήταν 35.108 γρόσια. Εδώ, βέβαια, δεν συμπεριλαμβάνονται οι έκτακτες εισφορές και οι δωροδοκίες, που ήταν πολύ βαρύτερες από τις τακτικές καταβολές.
-Ο Ρήγας Φεραίος σε ηλικία 23 ετών πήγε στο Αγιο Όρος, όπου φιλοξενήθηκε από τον ηγουμένο της Μονής Βατοπεδίου, Κοσμά με τον οποίο και ανέπτυξε στενή φιλία.
Κλεινοντας,σας ευχομαστε ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ για τη σημερινη μεγαλη διπλη εορτη:του Ευαγγελισμου της Θεοτοκου και της Επαναστασης του 1821.
Τετάρτη 25 Μαρτίου 2009
Η συμβολή του Αγίου Όρους στην Επανάσταση του 1821
ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΨΕΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΝΘΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΙ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΓΡΑΙΚΥΛΩΝ,ΟΙ ΜΟΝΑΧΟΙ ΤΩΝ ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΩΝ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΩΝ ΠΡΩΤΟΣΤΑΤΗΣΑΝ ΣΤΗΝ ΕΚΡΗΞΗ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ,ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΣΤΗΡΙΞΑΝ ΟΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ,ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΠΟΛΕΜΩΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΥΠΟΛΟΙΠΟΥΣ ΑΓΩΝΙΣΤΕΣ
Μπραβο φιλε.Καλα τους τα γραφεις.Αλλα τι περιμενεις απο καποιους που αποκαλουν την Κωνσταντινουπολη Ιστανμπουλ και ειναι γιαφκα του συριζα και αλλων ακροαριστερων οργανωσεων.Γι'αυτο τα παιδα σημερα ειναι στραβωμενα κι εκτος τοπου και χρονου!
ΑπάντησηΔιαγραφή