Παρασκευή 1 Ιανουαρίου 2010

ΒΑΡΥΣΗΜΑΝΤΗ ΟΜΙΛΙΑ του Μητροπολίτη Μεσογαίας κ.Νικολάου:"Το Άγιον Όρος πέρα από τα σκάνδαλα"

Α ξίζει να τη διαβάσετε:

"Και στις μέρες μας, εδώ και δεκαπέντε μήνες, συγκλονίζεται η πατρίδα μας από έντονο σκανδαλισμό που προκλήθηκε από συναλλαγές της Μονής Βατοπαιδίου με το Δημόσιο.

Εξ αιτίας αυτών των σκανδάλων, αμφισβητήθηκε η ισχύς των ιστορικών προνομίων και ιδιοκτησιακών τίτλων του Όρους, επανήλθε η δυσοσμία της δημόσιας και γενικευμένης διαστροφής των θεσμών, έχασαν τις θέσεις τους κορυφαίοι υπουργοί και συμπαρέσυραν σε ελεύθερη πτώση μία καθ’ όλα σταθερή κυβερνητική πορεία, άλλαξε απρόβλεπτα το πολιτικό σκηνικό στον τόπο μας∙ απαξιώθηκε κάθε έννοια ιερού και οσίου, κυριάρχησε η καχυποψία και η απελπισία, σχόλια και συζητήσεις συνετάραξαν ολόκληρο τον Ορθόδοξο κόσμο, ονόματα μοναχών και ιερών μονών πλειοδότησαν σε καυστικά άρθρα, σε σκληρές ειρωνείες, σε άνευ προηγουμένου σαρκαστικά δημοσιεύματα, σε γελοιογραφίες, σε καρναβαλικές παρελάσεις, ταυτίστηκαν με τις υπόγειες μεθοδεύσεις, η δε λέξη Βατοπαίδι έγινε συνώνυμη με τη διαφθορά και τη διαπλοκή. Η Εκκλησία παρουσιάστηκε ως κρυσφύγετο της ανομίας και η αγιότητα ως η μεγαλύτερη απάτη.

Λογικά, η ζημιά που προκάλεσε η υπόθεση Βατοπαιδίου και στην Εκκλησία και στο Έθνος και στον κοινωνικό βίο, έχει λάβει διαστάσεις γενικευμένης θεσμικής καταστροφής.

Ο τραυματισμός του δέους μας προς το Όρος έχει συμπτώματα και συνέπειες απροσμέτρητου μεγέθους, καθώς άφησε πίσω του την πικρή γεύση μιας απροσδόκητης πνευματικής προδοσίας. Κανείς δεν φαντάστηκε πως η δόξα και τιμή μπορούσε να υποκρύπτει αισχύνη και ντροπή. Φάνηκε να γκρεμίζεται και το τελευταίο οχυρό των αξιών και του ήθους. Έτσι τουλάχιστον φάνηκε!

Η διαχείριση της πληροφόρησης επέβαλε μια κατευθυνόμενη λογική που μεγένθυνε και αναπαρήγαγε το σκάνδαλο, ταυτόχρονα δε απαγόρευε την ελεύθερη σκέψη και τη δικαιοκρισία.

Στην ουσία προκαταλήφθηκε η απόφαση της δικαιοσύνης, φανερώθηκε η ατολμία και η έλλειψη κυβερνητικής και πολιτικής ευφυΐας, αντικαταστάθηκε η τιμή του αγιορείτη με την καχυποψία και τον εμπαιγμό. Η Εκκλησία ξαναμπήκε στο στόχαστρο της σκληρής κριτικής και ξιφούλκησε η αμφισβήτηση της καθαρής πίστης και ζωής με πρωτοφανή κοινωνική αποδοχή.

Η ελάχιστη πλέον εναπομείνασα περιουσία της χαρακτηρίζεται δημόσια ως «αμύθητη» για να εξάπτει τη φαντασία των καχύποπτων.

Τα δεσμευμένα ευάριθμα ακίνητά της βαπτίζονται «φιλέτα», για να ερεθίζονται οι δύσπιστοι. Ήδη κατασκευάστηκε μια λογική, όπου οι Μητροπολίτες, για να μπορούν να μιλούν, θα πρέπει να φορούν μόνον σχισμένα ράσα και μπαλωμένα παπούτσια, να τρέφονται μόνο με κονσέρβες και περισσεύματα, να κυκλοφορούν μόνο με αυτοκίνητα για απόσυρση, να διαμένουν μόνο σε ερείπια, να καταργήσουν τα παγκάρια και τους εράνους, αλλά να δίνουν παντού και πάντοτε και σε όλους.

Μόλις προχθές κατηγορήθηκε ο ηγούμενος του Βατοπαιδίου και αναγκάστηκε να δώσει δημόσιες εξηγήσεις, γιατί, λένε, χρησιμοποίησε έξι φορές τη λέμβο του Λιμενικού (!) Όλα αυτά αναπαράγονται από το «σκάνδαλο του Βατοπαιδίου». Ο αποδέκτης της αδικίας ταυτίζεται με τον αίτιο της σκανδαλολογίας.

Βροντερά όμως ερωτήματα επιμένουν να ανακυκλώνονται αναπάντητα: Πως μπορεί μια αγιορείτικη Μονή να εμπλέκεται σε απίστευτου ύψους οικονομικές συναλλαγές; Γιατί οι γνωριμίες και οι διασυνδέσεις της να οδηγούν σε συμφωνίες άγνωστες στην ιερά Κοινότητα, οι δε καρποί των συναλλαγών της να αποκρύπτονται από τους φορείς των άμεσα ενδιαφερομέ νων τοπικών κοινωνιών;

Πως μπορούν να συνδυαστούν οι πλεονεκτικές τάσεις των μοναχών με το ευαγγελικό κήρυγμα περί αυταρκείας και φιλοπτωχίας; Γιατί, μάλιστα σε μια περίοδο παγκόσμιας οικονομικής στενότητος, να ευνοείται σκανδαλωδώς μια εστία αυταπάρνησης και περιφρόνησης των υλικών αγαθών;

Πως είναι δυνατόν μοναχοί που ομολογούν ως κύριο έργο την προσευχή και στηρίζονται στην άνευ όρων αποταγή των εγκοσμίων, να δικαιολογούν τις οικονομικές επιδιώξεις τους, προφασιζόμενοι προγραμματισμούς μεγάλων έργων κοινωνικής πρόνοιας και σχεδιασμούς πολυμέριμνων πρωτοβουλιών και δράσεων;

Γιατί ενώ επιμένουν στο άβατο του Όρους για τους άλλους δεν επιλέγουν το άβατο του κόσμου για τους ίδιους;

Από την άλλη μεριά, μπροστά μας ορθώνεται ένα μοναστήρι με ασύλληπτη ιστορική αίγλη, με πρωτοποριακή και σε ελάχιστο χρόνο αριθ μητική και πνευματική αναγέννηση, με υποδειγματική πρωτειά στα έργα αναστηλώσεώς του, με πανθομολογούμενο, εντυπωσιακό, άμεσο και ορατό δια γυμνού οφθαλμού νοικοκύρεμα σε όλες τις πτυχές της ζωής του, με σπάνια και σε μεγάλους αριθμούς φιλοξενία, με παγκόσμιο κύρος και αναγνώριση, με γνωστό τοις πάσι βαρύ και για μοναχικά δεδομένα λατρευτικό και πνευματικό πρόγραμμα, με εμφανώς απλή, ταπεινή και φτωχή ζωή των ίδιων των μοναχών του, με ψηλαφητή χάρι άσχετη από τις διοικητικές επιλογές των λίγων υπευθύνων του. Το βλέπεις και σου προκαλεί θαυμασμό. Το σκέπτεσαι και σε συγκινεί η χάρις του. Η μαρ τυρία του αποκλείεται να μην είναι αυθεντική.

Ρίχνεις μια ματιά στην εικόνα των γεγονότων και των εξελίξεων και απορείς. Θα μπορούσε κάλλιστα αυτό που σήμερα ερμηνεύεται ως ένοχη συμπαιγνία να αποτελούσε συνεργασία αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του με μοναδικό σκοπό την κτιριακή αποκατάστασή του, μάλιστα με τέτοιον τρόπο που καθόλου δεν θα τραυμάτιζε την πτωχεία και την αμεριμνία των μοναχών του.

Το επιχείρημα της σπατάλης των εθνικών πόρων αυτοκαταργείται, όταν αυτοί επενδύονται σε έργα πολιτισμικών υποδομών. Όπως ένα καλό μουσείο αποτελεί επένδυση της κοινωνίας και του πολιτισμού και όχι των υπαλλήλων του, έτσι και η αποκατάσταση του μοναδικού μοναστηριακού μνημείου που ονομάζεται Βατοπαίδι θα μπορούσε να αποτελεί πολιτισμική και πνευματική επένδυση μιας προοδευτικής χώρας στο πλαίσιο μακροχρόνιων τολμηρών πολιτι κων και όχι μικρονοϊκή αξιοποίηση ενός μοναστηριού, που θυσιάζει την ασκητική ζωή των μοναχών στον βωμό της καλοπέρασης, της καλοζωΐας, της μικροφιλοδοξίας και της κοσμικής ματαιοδοξίας είτε ασεβεί βάναυσα στο ιερό σώμα της μοναχικής παραδόσεως, ζωής και διδασκαλίας.

Όποιος επισκέφθηκε το Βατοπαίδι το 1990 δεν ήθελε να το ξαναεπισκεφθεί. Το γνωστό μεγαλείο της ιστορίας του ήταν θαμμένο κάτω από τις σκόνες και τις αράχνες του τότε αποκρουστικού παρόντος του. Μέσα σε λίγα χρόνια η ανακάλυψη των αμυθήτου αξίας θησαυρών του, η καλαίσθητη και κατ’ επανάληψιν βραβευμένη αποκατάσταση των παρεκκλησίων, της τράπεζας και των πτερύγων του, η παραδειγματική αξιοποίηση των κειμηλίων και των υποδομών του, η κατασκευή του σκευοφυλακίου, η οργάνωση της σπάνιας βιβλιοθήκης του, η εντυπωσιακή σε ρυθμούς επάνδρωσή του και πάνω απ’ όλα η ανάσταση της ζωής και δόξας του είναι αδύνατον να έγιναν από όργανα διαπλοκής, από σκοτεινές φυσιογνωμίες ξένες προς τα βιώματα της πίστεως και οικείες προς τη διαφθορά και την διαστροφή.

Η δόξα και η πρόοδος της Μονής συνδυάστηκε με τη λιτότητα, την ταπείνωση και τη μοναχικότητα των πατέρων της. Όσο και αν αυτό φαίνεται απίστευτο, είναι αληθές. Το Βατοπαίδι της τελευταίας εικοσαετίας αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα θαύματα της εποχής μας, που πρέπει οπωσδήποτε να πιστωθεί σε αυτούς που σήμερα σέρνονται στα δικαστήρια.

Ο συνδυασμός αυτών των φοβερών που ακούγονται με αυτά τα θαυμαστά που βλέπουμε αποτελεί άγνωστο μυστήριο που υπερβαίνει τις δικές μας ικανότητες και δυνατότητες. Τη δικαιοσύνη δεν θα την αποδώσουν τα δικαστήρια ούτε οι εξεταστικές επιτροπές αλλά η ιστορία και ο απαράβατος νόμος του Θεού.

Ίσως το Βατοπαίδι να φιλοξένησε άκαιρα την υπερβολική και άδικη για την αλήθεια εύνοια και τιμή τα προγενέστερα χρόνια. Ίσως τώρα να χρειάζεται να υποδεχθεί την επίσης υπερβολική και άδικη για την αλήθεια κρίση και κριτική. Για την αντιμετώπισή τους τότε χρειαζόταν η εύκολη ταπείνωση, τώρα η δύσκολη, η αγιορείτικη.

Πάντως η εθνική ζημιά που προκλήθηκε από την κατάρρευση του κύρους του Αγίου Όρους ως συμβόλου αναφοράς και ελπίδας στις ψυχές των Ελλήνων και από την αίσθηση της συντριβής και των τελευταίων μεγάλων αξιών είναι πολύ μεγαλύτερη από τις όποιες συνέπειες της προκληθείσης αστάθειας, του τραυματισμού της πολιτικής αξιοπρέπειας και του κλονισμού της θεσμικής αξιοπιστίας, πολύ μεγαλύτερη και από τη ζημιά που υπέστη το ίδιο το Βατοπαίδι."


Πηγή.

Πραγματικά,από τα καλύτερα που έχουμε διαβάσει για το θέμα!

14 σχόλια:

  1. Ανώνυμος2/1/10, 12:17 π.μ.

    ΑΞΙΟ ΣΕΒΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΩΝ Ο ΑΓΙΟΣ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ
    ΠΡΟΒΑΛΗ ΜΕ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΤΙΣ ΤΡΑΓΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΣ Η ΣΚΑΔΑΛΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΒΑΤΟΠΕΔΙΟΥ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Mόνο από "πάνω" μπορεί πλέον να σωθεί η ΝΔ και η τιμή αυτών που την υποστηρίζουν φανατικά. Μόνον αν φωτισθεί ο Αντωνάκης θα δει τι πάει να κάνει. Βεβαίως δεν ξέρω πόσο χριστιανοί είναι εκεί στην Λέσχη, φαντάζομαι όχι και πολύ...

    Ο "ΕΛΛΗΝΑΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΠΑΤΡΙΩΤΗΣ" κρύβεται σαν φοβιτσιάρικος λαγός στην τρύπα της Ρηγίλλης ενω βουλευτές του αλλά και ο υποστηρικτής το Γκιουλέκας κάνουν δηλώσεις. Και εσύ έχεις το θράσος να (νομίζεις πως) μας κοροϊδεύεις μέσ'τα μούτρα μας. Παρ'το απόφαση, ή θα πρέπει να συνεχισεις να υποστηρίζεις τον προδότη (όχι της παρατάξεως σας, αυτή την έχω γραμμένη, για την Ελλάδα μιλάω) ή να ζητήσεις συγγνώμη για τις βλακείες που έγραφες τόσο καιρό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μπράβο στον παπά μπράβο και σε σένα dim που ανεβάζεις τέτοια άρθρα. Εγώ το όλο θέμα το αντιλαμβάνομαι σαν μια ειλικρινή εξομολόγηση και παραδοχή τον ολισθημάτων (διαφθοράς) τις εκκλησίας.

    Αυτό που προέχει τώρα είναι στο εξής να κλέβουν ποιο προσεκτικά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εσυ αυτο καταλαβες απ'ολο το αρθρο;Οτι το προβλημα της Εκκλησιας ειναι "να κλεβουν πιο προσεκτικα";Τι να σου πω,παραμενεις κολλημενος και αμετανοητος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος2/1/10, 4:29 μ.μ.

    Ωραίο ρε παιδιά αλλα για το δημοψήφισμα δεν θα αναφέρεται τίποτα ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος2/1/10, 6:57 μ.μ.

    Εγω δεν ειμαι χριστιανός.
    Αλλα ως λάτρης του πολιτισμού συμφωνώ με τα όσα λεει ο μητροπολήτης.
    Η ορθοδοξια παρήγαγε και παραγει πολιτισμό σε πολλά επίπεδα. οπως πχ η τέχνη και η αγιογραφία.
    Οποιος δεν το πιστεύει τον προκαλώ να φτιάξει ενα ψηφιδοτο να δουμε ποσο ευκολο ειναι.
    Οπως δίδονται κονδύλια για τα μουσία πρέπει να δίδονται και για τα μοναστήρια που κρατουν ζωντανη μια πολιτισμική συνέχεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος2/1/10, 10:23 μ.μ.

    Το τραγικό λάθος , του ηγούμενου ήταν ότι ανοίχτηκε υπερβολικά , σε άνθρωπος, (βλ real estate κάποιων πολίτικων νταβατζιδων που χρησιμοποίησαν άπληστα την εκκλησιά για να πλουτίσουν) και γρανάζια εξουσιών περάν τον δικών του ταπεινών ίσως προθέσεων.

    Περάν από της ορθολογικές γραμμές που τους είχε δώσει κατά επανάληψι ο μακαριστός γέροντας ξέχασαν να δουν λίγο πείσω του , λίγα χρόνια πίσω τους, τους παππούδες την ιστορία τους τον Ιωσήφ τον ησυχαστή , τον Εφραίμ τον κατουνακιοτη τον Ιωσήφ τον βατοπαιδινο της γραμμές αυτές της ξέχασαν ήρθε σαν κεραυνός το πάθημα για να είναι ποιο προσεκτικοί όχι μόνο οι βατοπαιδινοι αλλά και όλο το άγιο όρος ,

    Και αν , λέμε , αν καμιά φορά γίνει πόλεμος ναστέ σίγουροι ότι ο φτωχός λαός θα τρέξει στο άγιο όρος .

    Το κλάμα του Εφραίμ τώρα έχει μεγαλύτερη αξία , διότι τώρα απλά έμαθε να μην απορρίπτη έμαθε να μην είναι ούτε αλειτούργητος ούτε αλιβάνιστος ούτε ακοινώνητος.

    Προειδοποιούσαμε , μείνετε μακριά από τα μασονο-ιδη , στραφείτε στους παππούδες στον Εφραίμ της Αριζόνας ελάτε στην μυσταγωγία ελάτε πίσω … αλλά όχι μόνο δεν αποδέχτηκαν αυτούς που έπρεπε να αποδεχτούν αλλά και τους έφτυσαν , και τελικά αποδέχτηκαν τους μασονο-ιδης δικηγορίσκους που πολύ γρήγορα αποδείχτηκαν αχυράνθρωποι που πολύ γρήγορα αποδείχτηκε πόσο επιρρεπής είστε στην αντίφασηωολογία την δικηγορική , ναι αυτήν την δυτική δικηγορίστικη νομενκλατούρα γλώσσα , αλλά ...

    τον Εφραίμ τον πολέμησε ο ίδιος ο θεός .

    Μεγάλη ευλογιά να σε φτύνει ο θεός , εξου και το ότι έφτυσε για να μας πλάση , εξου και όταν έφτυσε για να δει ο τυφλός.

    Τέλος όπου όργωσε ο διάβολος θα θερίσει ο θεός .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμε 10:23 μ.μ.
    Θα συμφωνήσω μαζί σου, το να σε πετάει ο θεός κάπου κάπου και καμιά ροχάλα, είναι ευλογία.
    Εγώ σαν αντίχριστος δεν θα πάρο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος3/1/10, 1:17 π.μ.

    Θα πάρουμε εμείς την σφραγίδα του να σε σίγουρος .
    Εσείς μην την πάρετε , πάρτε τα RFID και αφήστε εμάς στης ροχάλες του πίστεψε μας .
    Φυσικά φτύνουν και τα εβραίοπούλα στην Ιερουσαλήμ τώρα που κτίζουν τον 3 Ναό
    Να είσαι σίγουρος ότι θα πιούμε και καφέ μαζί με τον αντίχριστο(τον βασιλέα σας) εξάλλου των αναμένουμε
    Να είσαι σίγουρος ότι δεν τον μισούμε και να είσαι σίγουρος όμως ότι ΔΕΝ θα τoν Προσκυνήσουμε ΠΟΤΕ .
    Εις τους Αιώνας των Αιώνων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος3/1/10, 1:22 π.μ.

    Θα συμφωνήσω μαζί σου φιλέ 1 17 δεν προσκυνάμε Βακχους , ουτε Βελιαρ ιους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. ΓΙΑΤΙ ΑΦΗΝΕΤΕ ΤΟ ΒΛΑΣΦΗΜΟ ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ ΖΑΓΚΛΟΥ; ΤΙ ΕΙΔΟΥΣ "ORTHODOXY" EIΣΤΕ ΤΕΛΙΚΑ;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Αγαπητέ ORTHODOX,
    Δεν έβρισα, ειρωνεύτηκα ναι. Αλλα θα πρέπει να μάθετε να δεχόσαστε σχόλια και παρατηρήσεις, δεν ζούμε στον μεσαίωνα πλέον.

    Ο ανώνυμος καλεί τους ανθρώπους να τρέξουν πίσω, για να σωθούνε! Εγώ πιστεύω ότι πρέπει να βιαστούμε εμπρός και δεν θέλω να με φτύνει κανείς, ούτε θεός ούτε άνθρωπος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Hellas-Orthodoxy, Σ' ΕΣΕΝΑ ΑΠΕΥΘΥΝΟΜΑΙ.
    ΔΕΝ ΒΛΕΠΕΙΣ ΑΚΟΜΑ ΤΗΝ ΒΛΑΣΦΗΜΙΑ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΘΕΟ ΜΑΣ, ΤΟΥ ΧΑΜΜΕΝΟΥ ΝΕΟΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΗ ZAGKLOY ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΟ 02 Ιανουαρίου 2010 10:47 μ.μ. ;;;

    ΤΙ ΕΙΔΟΥΣ "ORTHODOXY" EIΣΤΕ ΤΕΛΙΚΑ;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή