Ο Γέροντας διηγείται με χαριτωμένο τρόπο πώς αντιμετώπιζε τους προσκυνητές που έφταναν στο Κελλί του, χωρίς την...πρέπουσα εμφάνιση:
Σήμερα οι άνδρες έχουν μιμηθή τόσο πολύ τις γυναίκες, που πολλές φορές δεν διακρίνονται. Την παλιά εποχή στα πεντακόσια μέτρα μπορούσες να διακρίνεις αν είναι άνδρας ή γυναίκα. Τώρα ούτε από κοντά δεν μπορείς μερικές φορές να ξεχωρίσεις τι είναι...δεν καταλαβαίνεις! Γυναίκα είναι; Άνδρας είναι; Γι' αυτό αναφέρη η προφητεία ότι θά' ρθη η εποχή που δεν θα διακρίνονται οι άνθρωποι αν είναι άνδρας ή γυναίκα. Ο Γερο - Αρσένιος ο Σπηλαιώτης είπε σε έναν νεαρό που είχε κάτι μαλλιά μέχρι εκεί κάτω: «Καλά, εσύ τι είσαι; Αγόρι είσαι ή κορίτσι;» Δεν διακρινόταν.
Παλιά τους κούρευαν στο Άγιον Όρος. Τώρα έρχονται όπως νά' ναι...Εγώ τους κουρεύω με το ψαλίδι που κόβω το μαλλί, όταν πλέκω κομποσχοίνι. Πόσους έχω κουρέψει! Πίσω από το Ιερό τους κουρεύω. Όταν έρχονται τέτοιοι, τους λέω: «Υποσχέθηκα σε κάποιους φαλακρούς να τους κολλήσω μαλλιά...Κάντε αγάπη να τα κόψουμε! Τι να κάνουμε τώρα; Τό' χω υποσχεθή!»
- Το δέχονται, Γέροντα;
- Έχει σημασία πώς θα το πη κανείς. Δεν αρχίζω: «Τι χάλια είναι αυτά; Δε ντρέπεσθε; Δεν σέβεσθε τον ιερό χώρο!» Αλλά τους λέω: «Βρε παλληκάρια, εσείς μ' αυτά τα μαλλιά βρίζετε τον ανδρισμό σας. Αν δήτε έναν τσολιά να περπατάει στην Ομόνοια με γυναικεία τσάντα, πώς θα σας φανή; Ταιριάζει, μωρέ; Να τα κόψουμε τα μαλλιά!» Και τα κουρεύω! Ξέρετε τι μαλλιά μαζεύω; Καμιά φορά, αν κανένας λίγο αντιδράση και αρχίση να ρωτάει «γιατί κλπ», του λέω: «Τι "γιατί"; Καλόγερος δεν είμαι; Κουρές κάνω. Αυτή είναι η δουλειά μου!» Είναι ο τρόπος που θα το πης. Γελούν και αυτό είναι. Μετά τα κουρεύω. Ονόματα δεν αλλάζω! Έναν μόνον τον έβγαλα «Άξιον Εστιν», γιατί εκείνη την ώρα περνούσε η Λιτανεία της εικόνος του «Άξιον Εστιν»! Πώς χαίρονται οι γονείς που τα κουρεύω! Ξέρεις πόσες ευχές παίρνω από τους γονείς, από τις μανάδες; Μόνον από αυτό θα με συγχωρέση ο Θεός!...
Τώρα πάλι είναι μόδα να κόβουν τα μαλλιά και να αφήνουν πίσω κάτι μύτες. «Τι νόημα έχει, βρε λεβέντες, αυτή η ουρά;» ρωτάω καμιά φορά. «Την αφήνουμε, μου λένε, για να μας προσέξουν οι άλλοι». «Μωρέ, και να τους πληρώσετε τους άλλους, λέω, με τόσα προβλήματα που έχουν σήμερα, δεν πρόκειται να σας προσέξουν». Βλέπεις άλλα, κοτζάμ παλληκάρια, να βάζουν σκουλαρίκια! Πόσα σκουλαρίκια έβγαλα!
- Γέροντα, μερικοί φορούν μόνο ένα σκουλαρίκι.
- Οι αναρχικοί είναι που φορούν ένα σκουλαρίκι. Το ένα σκουλαρίκι στο αυτί είναι σύμβολο αναρχίας. Δεν το βάζουν έτσι από θηλυπρέπεια, τρυπούν το αυτί τους και το βάζουν σαν σήμα αντιδράσεως. Ήρθε ένα παληκάρι με τον πατέρα του στο Καλύβι, εικοσιδύο χρονών, με μαλλιά, γένια κι ένα σκουλαρίκι στο αυτί. «Δεν ταιριάζει, του λέω. Πολλοί σας παρεξηγούν, εγώ δεν σας παρεξηγώ. Εκείνοι όμως δεν ξέρουν ότι είστε αναρχικοί και σας παρεξηγούν». Το έβγαλε μετά και μου το έδωσε. Ήταν χρυσό. «Δώστο, του λέω, σ' έναν χρυσοχόο να σου κάνη ένα σταυρουδάκι».
- Άλλοι, Γέροντα, βάζουν σκουλαρίκι και στην μύτη.
- Αυτό σημαίνει ότι ο διάβολος τους έβαλε τον χαλκά στην μύτη, μόνο που το καπίστρι δεν φαίνεται...Είναι και μερικοί που έχουν στον λαιμό πλατειές αλυσίδες χρυσές από 'δω, από 'κει!Έδωσα ένα ξεσκόνισμα σ' έναν, τις έβγαλα και μετά του είπα: «Να τις δώσεις σ' ένα ορφανό ή να τις δώσεις στη μάνα σου, για να τις δώσει σε κανένα φτωχό». Αφού τον φέρνω σ' ένα λογαριασμό, μου λέει: «Τι να κάνω;» «Από ' κει να αρχίσεις, λέω, να φορέσεις ένα σταυρουδάκι με μια αλυσίδα». Άνδρες τώρα, και να φορούν χρυσαφικά! Νά' χει φαρδειές αλυσίδες, χρυσές, δυο - τρεις σειρές, που ούτε πριγκήπισσες δεν βάζουν, να φαίνονται στον λαιμό, και να σου λέει το πρόβλημά του μετά. Το πρόβλημα είναι εκεί! Κανόνας! Σ' άλλους τα παίρνω, σ' άλλους λέω να τα δώσουν μόνοι τους.
Έχουν χάσει το μέτρο. Άλλοι βάζουν ζώδια στον λαιμό. Ρωτάω έναν: «Τι είναι αυτό; Πρώτη φορά το βλέπω». «Είναι το ζώδιό μου», λέει. Εγώ νόμιζα ότι είναι μια Παναγία. «Καλά, ζώα είστε, του λέω, και φοράτε ζώδια;». Λόξες! Η αταξία η εσωτερική ξεσπάει έξω. Να κάνουμε πολλή προσευχή ο Θεός να φωτίση την νεολαία, να κρατηθή λίγο προζύμι.
ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ ΛΟΓΟΙ Α' - ΜΕ ΠΟΝΟ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΑΝΘΡΩΠΟ, σελ. 281 - 283
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ «ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ», ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ