“ἀπεκρίθη
Ἰησοῦς καὶ εἶπεν αὐτῇ· εἰ ᾔδεις τὴν
δωρεὰν τοῦ Θεοῦ, καὶ τίς ἐστιν ὁ λέγων
σοι, δός μοι πιεῖν, σὺ ἂν ᾔτησας αὐτόν,
καὶ ἔδωκεν ἄν σοι ὕδωρ ζῶν.” (Iωαν.
δ, 10)
Θα αντάλλασσες
εάν εγνώριζες με ποιον μιλάς και με
ποιον διαλέγεσαι τούτη τη στιγμή τα
επίγεια με τα επουράνια, τα υλικά με τα
άϋλα, τα πνευματικά με τα ανθρώπινα!
Αυτή είναι η τοποθέτηση του Ιησού Χριστού
μας, αδελφοί μου αγαπητοί, στην απορία
της Σαμαρείτιδος γυναικός για το ότι
ζητά από εκείνη ύδωρ χωρίς να έχει
άντλημα, νερό από το πηγάδι χωρίς τα
σύνεργα για αυτή την άντληση!
Το νέρο
είναι βασικό στοιχείο της καθημερινότητος
μας, όλοι το χρησιμοποιούμε και το
χρειαζόμεθα για να μας ξεδιψά και να
μας ζωογονεί και να μας κινητοποιεί τον
οργανισμό μας προς τούτο. Ο κάθε άνθρωπος
θα έδινε ένα ποτήρι νερό σε όποιον του
το ζητούσε.
Με εδώ ζητά
ο Ιουδαίος νερό από την Σαμαρείτιδα,
ζητά ο καθαρός τηρητής του Νόμου νερό
από την ακάθαρτη και διαστρεβλώτρια
του Νόμου. Άρα δύο αντιθετικοί κόσμοι
συγκρούονται σε ένα πηγάδι των προγόνων
τους θηριομαχούν οι τηρητές και οι
αποστάτες και ο Κύριος επειδή ήρθε στη
γη για να βάλλει μάχαιρα και να ξεσηκώσει
τον καθέναν κατά του οικείου περιβάλλοντος
του. ήρθε στη γη για να κανει τους
ανθρώπους τέτοιους ώστε να δεχθούν το
αγιο θέλημα του Θεού χωρίς όρους και
προϋποθέσεις. Όποιος αγαπά τον Θεό θέλει
να έχει ηρεμία με τους αδελφούς του
όλους. Δεν αγαπά μόνο τους δικούς του
αλλά και τους ξένους, όχι μόνο τους
οικείους αλλά και όσους δεν του φαίνονται
δια του τρόπου και του βίου τους οικείοι
του.
Το
υλικό νερό μπορεί να γίνει αφορμή
σωτηρίας για την ίδια την γυναίκα, που
ίσως εκτός από Σαμαρείτιδα ήταν και μία
γυναίκα περιθωριακή και το πλέον
αμαρτωλή. Σε εκείνη την γυναίκα ο Ιησούς
δίνει ύδωρ ζών και αθανάτο. Τον δροσισμό
του αγίου Πνεύματος που σαν νερό εκπηγάζει
από τον Ίδιο του τον εαυτό. Ύδωρ που
εκπηγάζει από τις πηγές του Σωτήρος. Με
αυτό το νερό ξαποσταίνει και ξεδιψά η
αγία Φωτεινή και τελικά αποκτά αιώνια
και ειλικρινή σχέση με τον Σωτήρα και
Λυτρωτή μας.
Το νερό ως
υλικό αγαθό αξιοποιεί η αγία μας εκκλησία
και το αγιάζει και το κάνει να μην ανήκει
πλέον στη σφαίρα του γήϊνου που κάποια
στιγμή χαλάει και αλλοιώνεται αλλά το
αθανατίζει και το γεμίζει αιωνιότητα
ως αγιασμένο ύδωρ. Ο μικρός αγιασμός
γίνεται συχνά από κάθε κληρικό κάθε
μήνα και όποτε οι ενορίτες του, του το
ζητήσουν να προσευχηθεί για αυτούς και
καμμιά φορά ακόμη και για τις υλικές
και ανθρώπινες τους ανάγκες.
Σε αυτό το
νερό συναντάται η πίστη μας τον αναστημένο
Χριστό, συναντάται το καθημερινό νερό
μας με την αιώνια ζωή που είναι ο αληθινός
Λόγος του Θεού, ο Ιησούς Χριστός. Στο
υλικό φανερώνεται το Άϋλο και Άκτιστο
του Θεού και στα επίγεια αποκαλύπτει
την χάρη του ο Ουράνιος Πατέρας που
αγαπά και φροντίζει για όλους μας.
Η
Σαμαρείτιδα ανακαινίζεται εντός της
χάριτι Θεού και συναντώσα τον Μεσσία
Χριστό και αυτόν της τον ανακαινισμό
τον κηρύσσει εις τους αδελφούς της αφού
όσα της είπε ο Χριστός μόνον κάποιος
προφήτης θα μπορούσε να της τα αποκαλύψει.
Τρέχει να φωνάξει ότι εγώ βρήκα τον
Μεσσία, ελάτε και σεις να τον συναντήσετε
κανείς δεν έχει να χάσει από αυτή τη
συνάντηση.
Αφορμή για
την συνάντηση ένα ποτήρι νερό και όλος
ο διάλογος που ξεκίνησε από αυτό. Διότι
η Σαμαρείτιδα δεν το προσφέρει απλώς
αλλά ξεκινά εκ του μηδενός μια πνευματική
συζήτηση, που δείχνει το ότι ο άνθρωπος
αν και φαντάζει πολλές φορές βουτηγμένος
στην αμαρτία έχει πνευματικές αναζητήσεις.
Γίνεται δε
ο Χριστός, εκείνος που την λούζει με την
χάρη του Θεού και την αναμορφώνει και
την ξανακαινουργώνει να χαρεί την
συζήτηση μαζί Του και την εύρεση του
αληθινού ύδατος, του ζώντος που οδηγεί
τους ανθρώπους στους ποταμούς του Θεϊκού
ύδατος που ξεχύνεται από τον παράδεισο.
Κανείς δεν
μπορεί να απορρίψει την μέθοδο αλιεύσεως
που χρησιμοποιεί ο Ιησούς Χριστός.
Αλιεύει το θήραμα του στη σαγήνη του
Πνεύματος και αναδεικνύει το ευτελές
και μικρό σε καίριο και σημαντικό της
αλλαγής και του λουτρού παλιγγενεσίας
με το ύδωρ του Πνεύματος. Αναβαπτίζει
και ανακαινίζει μια ύπαρξη με την οποία
εμείς οι καθωσπρέπει των καιρών μας δεν
θα αγωνιούσαμε καθόλου και ίσως και δεν
της απευθύναμε καν τον λόγο και φυσικά
ούτε ένα ποτήρι νερό δεν θα ζητούσαμε.
Ο
Κύριος εταπείνωσεν τον εαυτό του και
εζήτησε κάτι ευτελές για να της κάνει
συζήτηση και αποκάλυψη για τα μείζονα
πνευματικά θέματα και άφησε να φανεί η
μεσσιανική του ιδιότητα σε μια γυναίκα
και τέτοια αμαρτωλή γυναίκα που έκανε
την ζωή της πλέον, ένα επίτομο και
επιγραμματικό υπόμνημα στο ιερό
ευαγγέλιο. Αδελφοί μου, κανένας μην
απορρίπτουμε για να μην τύχει άμποτε ο
Κύριος απορρίψει και εμάς και μας πει
δεν σας γνωρίζω. Ας είμεθα ανοιχτοί και
ευχάριστοι προς πάντας τους συνανθρώπους
μας για να αφήσει ο Θεός το έλεος του ως
ύδωρ σωτήριο να ξεπλύνει την ρυπαρότητα
της καρδίας μας. Αμήν.
Αρχιμανδρίτου
Ιεροθέου Λουμουσιώτη,
Ιεροκήρυκος
Ι. Μ. Ύδρας
Δημοσίευση σχολίου