Ὁ Ἀββᾶς Ἰσαάκ ὁ Σῦρος ὑπῆρξε μέγας ἀσκητικός συγγραφέας, Ἐπίσκοπος Νινευΐ καί Ἅγιος τῆς Ἐκκλησίας μας. (Ἡ μνήμη του ἑορτάζεται στίς 28 Σεπτεμβρίου). Ἀφ᾿ ὅτου τά Ἀσκητικά του ἔργα μεταφράστηκαν τόν Θ΄ αἰῶνα στήν Ἑλληνική ἀπό τούς Σαββαΐτες Ἀββάδες Πατρίκιο καί Ἀβράμιο κατέλαβαν τήν κορυφή τῆς ἀσκητικῆς καί νηπτικῆς γραμματολογίας καί ἀναγινώσκονται ἀπλήστως ἀπό λαϊκούς, μοναχούς καί Ἁγίους.
Οἱ μεγάλοι νηπτικοί, ἅγιος Συμεών ὁ νέος Θεολόγος, ὅσιος Γρηγόριος ὁ Σιναΐτης καί ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς, ἀναφέρονται στόν ὅσιο ἤ ἅγιο Ἰσαάκ, ὅπως τόν ὀνομάζουν, ὡς πνευματική αὐθεντία. Ὁ ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης τόν θεωρεῖ διδάσκαλό του καί τόν ἀποκαλεῖ “Ὁ ἐμός φιλόσοφος”. Ὁ ἅγιος Σεραφείμ τοῦ Σάρωφ περισσότερο ἀπό κάθε ἄλλον Ἅγιο μνημονεύει τόν ἅγιο Ἰσαάκ καί ἀναφέρει πολλά ἀποσπάσματα ἀπό τά Ἀσκητικά του. Πολλοί ἄλλοι Ἅγιοι μελετοῦσαν τόν Ἀββᾶ Ἰσαάκ καί πλεῖστοι νεώτεροι Γέροντες καί Ἀσκητές εἶχαν τήν βίβλο του μετά τό Εὐαγγέλιο.
Ὁ ἅγιος Ἰσαάκ στούς λόγους του περιγράφει ἀνώτερες πνευματικές καταστάσεις, ὅπως τά στάδια τῆς προσευχῆς, τίς ἐνέργειες τῆς θείας χάριτος, τόν θεῖο ἔρωτα καί τά εἴδη τῶν δακρύων. Συμβουλεύει μέ πολύ λεπτότητα καί ἀκρίβεια γιά τήν διάκριση καί ἀντιμετώπιση τῶν λογισμῶν, τήν Εὐαγγελική σχέση καί συμπεριφορά μας πρός τούς ἀδελφούς, τόν μοναχικό τρόπο ζωῆς καί γενικά ὅ,τι μπορεῖ νά βοηθήση ὅποιον ἐπιθυμεῖ νά ζήση ὄχι ἁπλῶς μιά πρακτική ἀσκητική ζωή ἀλλά τήν πολιτεία τῆς διανοίας, τήν νοερά καί ἀδιάλειπτη προσευχή καί τήν θεωρία.
Οἱ Λόγοι του ἔχουν πράγματι ἰδιαίτερη χάρη καί βάθος πνευματικό. Ὅπως ἔλεγε ὁ γέροντας Παΐσιος εἶναι σάν τίς πολυβιταμινοῦχες τροφές. Ἕνας λόγος του σέ τρέφει γιά μέρες. Οἱ Λόγοι τοῦ Ἀββᾶ Ἰσαάκ θεωροῦνται ὅτι εἶναι γιά προχωρημένους πνευματικά ἀλλά μποροῦν ὅλοι νά ὠφεληθοῦν. Εἶναι πολύ συγκαταβατικός ὁ Ἅγιος καί δίνει προθυμία σέ ὅλους. Ἰδιαιτέρως παρηγορεῖ καί καθοδηγεῖ τούς μοναχούς καί μάλιστα τούς Ἡσυχαστές.
Σήμερα πού οἱ ἄνθρωποι ἔγιναν πολυάσχολοι καί δέν ἔχουν χρόνο γιά πολλές ἀναγνώσεις, ἀλλά ἐπιζητοῦν καί τήν πνευματική ζωή, ἡ παροῦσα Ἀνθολογία καί ἐπιλογή τῶν Ἀποφθεγμάτων ἀπό τούς Ἀσκητικούς Λόγους τοῦ ἁγίου Ἰσαάκ εἶναι εὔκαιρο καί πρακτικό βοήθημα. Περιέχει 584 Ἀποφθέγματα σέ μετάφραση ἀπό τήν ἔκδοση τοῦ διδασκάλου τοῦ Γένους Νικηφόρου Θεοτόκη τοῦ ἔτους 1770.
Εὐχώμαστε μέ τίς πρεσβεῖες τοῦ ἁγίου Ἰσαάκ οἱ ἀναγνῶστες νά αἰσθανθοῦν τήν γλυκύτητα τῶν χαριτωμένων Λόγων του καί νά ἐξαφθῆ ὁ ζῆλος τους γιά νά προσπαθήσουν νά εἰσέλθουν ἀγωνιζόμενοι στό νοερό-καρδιακό στάδιο γιά νά λάβουν αἴσθηση τῆς Χάριτος καί τῆς αἰωνίου ζωῆς. Ἀμήν.
Ἀποφθέγματα Ἀββᾶ Ἰσαάκ τοῦ Σύρου.
Ὅποιος ἐπιθυμεῖ τήν τιμή τοῦ ματαίου κόσμου, δέν μπορεῖ νά ἀποφύγη τίς αἰτίες τῆς λύπης. (Α΄,3).
Ὅσον καιρό κάποιο παράπτωμά σου εἶναι μικρό ξερρίζωσέ το, πρίν μεγαλώση καί ὡριμάση. Μή ἀμελήσης, ὅταν τό ἐλάττωμα σοῦ φαίνεται μικρό· διότι ἀργότερα θά σοῦ γίνη ἀπάνθρωπος αὐθέντης καί θά τρέχης ἐμπρός του σάν δεμένος δοῦλος. Ἐκεῖνος ὅμως πού ἀγωνίζεται κατά τοῦ πάθους ἀπό τήν ἀρχή, θά τό καταδαμάση γρήγορα. (Ε΄,20).
Ἀγάπησε τούς ἁμαρτωλούς, μίσησε δέ τά ἔργα τους, καί μή τούς καταφρονήσης γιά τά ἐλαττώματά τους, μή τυχόν καί σύ πειρασθῆς μέ παρόμοια κακά. (Ε΄,30).
Νά μή ἐλέγξης κανένα γιά κάποιο παράπτωμα, ἀλλά νά θεωρῆς τόν ἑαυτόν σου ὑπεύθυνο καθ᾿ ὅλα καί αἴτιον τοῦ πταίσματος. (Ζ΄,34).
Δέξου νά καταφρονηθῆς, ἀλλά νά μή καταφρονήσης· νά ἀδικηθῆς, ἀλλά νά μή ἀδικήσης. Προτιμότερο εἶναι νά διαφθαροῦν τά σωματικά μαζί μέ τό σῶμα, παρά νά ζημιωθῆς σέ κάτι ψυχικό. Νά μή ἔλθης σέ δικαστήριο μέ κανένα, ἀλλά ἄν κατακριθῆς, ὑπόμεινε, ἔστω κι ἄν δέν εἶσαι ἔνοχος. (Ζ΄,35).
Τά ἔργα τῆς ἡσυχίας εἶναι ἡ πεῖνα, ἡ ἀνάγνωση, ἡ ὁλονύκτιος καί προσεκτική ἀγρυπνία, κατά τήν δύναμη τοῦ καθενός, καί τό πλῆθος τῶν μετανοιῶν, πρᾶγμα πού χρειάζεται νά γίνεται καί κατά τίς ὧρες τῆς ἡμέρας καί κατά τή νύκτα πολλές φορές. (Θ΄,42).
Ἡ ἀληθινή ταπείνωση εἶναι γέννημα τῆς γνώσεως, καί ἡ ἀληθινή γνῶση εἶναι γέννημα τῶν πειρασμῶν. (ΙΣΤ΄,59).
Ὅποιος ὁμιλεῖ περιφρονητικῶς κατά τοῦ ταπεινόφρονος καί δέν τόν ὑπολογίζει ὡς ζωντανό, εἶναι σάν νά ἄνοιξε τό στόμα του κατά τοῦ Θεοῦ. (Κ΄,78).
Ἡ συνεχής ἡσυχία μαζί μέ τήν ἀνάγνωση, ἡ σύμμετρη μετάληψη τῶν φαγητῶν καί ἡ ἀγρυπνία ἐξυπνίζουν γρήγορα τήν διάνοια πρός τήν ἔκπληξη ἐνώπιον τῶν θείων πραγμάτων, ἐάν δέν μεσολαβήση καμμιά ἀφορμή πού διαλύει τήν ἡσυχία. (ΚΘ΄,126).
Ἡ ἀκηδία γεννᾶται ἀπό τόν μετεωρισμό τῆς διανοίας, καί αὐτός ἀπό τήν ἀποφυγή τῶν κόπων καί τῆς ἀναγνώσεως καί ἀπό τήν μάταιη συνάντηση· ἤ προέρχεται ἀπό τήν ὑπερπλήρωση τῆς κοιλιᾶς. (ΛΓ΄,144).
Ἡ ἀπότομη καί σκληρή καρδιά δέν καθαρίζεται ποτέ. Ὁ ἐλεήμων εἶναι ἰατρός τῆς ψυχῆς του, διότι διώχνει ἀπό μέσα του τό σκοτάδι τῶν παθῶν σάν μέ δυνατό ἄνεμο. (ΛΔ΄,151).
Ὅσον καιρό εἴμαστε στόν κόσμο τοῦτον ὁ Θεός δέν τοποθετεῖ τήν σφραγῖδα, οὔτε στά ἀγαθά, οὔτε στά κακά, ἕως τήν ὥρα τῆς ἐξόδου, κατά τήν ὁποία τελειώνει τό ἔργο τῆς ἐπίγειας πατρίδας μας καί φθάνομε στήν ἀποδημία. (ΛΗ΄,167).
Ἀνάλογα μέ τό μέτρο τῆς ταπεινοφροσύνης, σοῦ δίδεται καί ἡ ὑπομονή στίς συμφορές σου. Καί ἀνάλογα μέ τήν παρηγοριά σου, μεγαλύνεται ἡ πρός τόν Θεό ἀγάπη σου. (Μς’,195).
Γίνε φίλος ὅλων τῶν ἀνθρώπων, ἀλλά μέ τήν σκέψη σου νά εἶσαι μοναχός. Γίνε κοινωνός στά παθήματα τῶν πάντων καί μέ τό σῶμα σου ἀπομακρύνσου ἀπό ὅλους. (ΝΗ΄,239).
Πρίν ἀπό τήν Χάρι τρέχει ἡ ταπείνωση καί πρίν ἀπό τήν τιμωρία τρέχει ἡ οἴηση. (ΟΓ΄,284).
Κάθε προσευχή στήν ὁποία δέν μοχθεῖ τό σῶμα καί δέν θλίβεται ἡ καρδιά, θεωρεῖται ἔκτρωμα· διότι εἶναι προσευχή χωρίς ψυχή. (Ος΄,297).
Τίς παλαιές ἐντολές φυλάττει ὁ φόβος, ὅπως εἶπε ὁ Κύριος, ἐνῶ τίς ζωοποιούς ἐντολές τοῦ Χριστοῦ φυλάττει ἡ ἀγάπη. (Ἐπιστολή Δ΄,385).
(Ἀπό τό ἐκδοθέν βιβλίον ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ ΑΒΒΑ ΙΣΑΑΚ ΤΟΥ ΣΥΡΟΥ ἐκ τῶν ἐκδόσεων τῆς ΕΝΩΜΕΝΗΣ ΡΩΜΗΟΣΥΝΗΣ).