Πολλοὶ χριστιανοὶ τῆς ἐποχῆς μας περιφρονοῦν τὴ νηστεία. Κι αὐτὸ
τὸ κάνουν ἐπειδὴ ἔχουν μάθει στὸν ὑλιστικὸ τρόπο ζωῆς. Ἔχουν τὴν αἴσθηση ὅτι ἡ ζωή μας ἔχει περιορισμένο χρονικὸ ὁρίζοντα. Σύνθημα τοὺς εἶναι αὐτὸ
τῶν ἀρχαίων Στωϊκῶν φιλοσόφων: «Φάγωμεν, πίωμεν, αὔριον γὰρ ἀποθνήσκωμεν».
Δὲν πιστεύουν ὅτι ὑπάρχει άλλη ζωή. Εἰρωνεύονται κάθε τί τὸ ἐκκλησιαστικό. Εἰρωνεύονται ὅσους πηγαίνουν ἐκκλησία, ὅσους κάνουν τὸ σταυρό τους, ὅσους φέρνουν ἱερέα στὸ σπίτι τους, ἰδίᾳ δὲ κοροϊδεύουν ὅσους νηστεύουν.
Άλλοι βέβαια κάνουν
κάτι άλλο. Λένε: Ἀφοῦ ἀπὸ
αὔριο ἀρχίζει αὐστηρὰ νηστεία, σήμερα ἂς μεθύσω. Τοῦτο ὅμως, λέει ὁ ἅγιος
Βασίλειος, δὲν
εἶναι ὀρθό. Γιατί δὲν μπορεῖ νὰ μπεῖ ἡ
νηστεία καὶ
ἡ προσευχὴ σὲ μία ψυχὴ ποὺ λερώθηκε πρὶν ἀπὸ τὴ μέθη. Ὁ Θεὸς δὲν ὑποδέχεται
στὶς ἱερὲς
αὐλὲς τοῦ Παραδείσου τοὺς μέθυσους ἀλλὰ
τοὺς ἐγκρατεῖς καὶ νηστευτάς.
Πράγματι! Πῶς μπορεῖ νὰ λογιστεῖ νηστεία σ᾿ ἕναν
χριστιανὸ ποὺ μυρίζει κρασὶ ἀπὸ τὴν προηγούμενη μέρα κατὰ τὴν ὁποία
ἔπινε; Ἄλλωστε, ὅλοι γνωρίζουμε ὅτι ἡ μέθη εἶναι πάθος ποὺ δύσκολα θεραπεύεται. Ἑπομένως καὶ στὶς ἡμέρες
τῆς νηστείας ἐνδέχεται νὰ μεθύσεις.
Ὁ Ἀπ.
Παῦλος, ὅμως, λέει ὅτι «μέθυσοι δὲν θὰ κληρονομήσουν τὴν βασιλεία τοῦ Θεοῦ» (Α´ Κορ. 6,10).
Ἔτσι, σημειώνει ὁ Μ. Βασίλειος, ἂν ἔρχεσαι
μεθυσμένος στὴ
νηστεία ποιὸ
τὸ ὄφελος; Πράγματι! Ὁ ἄνθρωπος
πολλὲς φορὲς δὲν γνωρίζει τί ζητᾶ. Θέλει καὶ μὲ
τὸ Χριστὸ νὰ εἶναι
καὶ τὰ παιχνίδια τοῦ διαβόλου νὰ παίζει. Θέλει δηλαδὴ καὶ νὰ
ζεῖ κοσμικά, ἀλλὰ παραλλήλως νὰ νηστεύει, ὅσο μπορεῖ-ὅπως
λέει-, νὰ ἐκκλησιάζεται, νὰ κοινωνᾶ τῶν
Ἀχράντων Μυστηρίων. Τοῦτο ὅμως εἶναι ἀδιανόητο γιατί δὲν μποροῦμε νὰ δουλεύουμε δυὸ κυρίους. Συμμαχία μὲ ὁποιοδήποτε
τρόπο μὲ τὸν ἐχθρό
μας διάβολο δὲν
κάνουμε.
Γι᾿ αὐτὸ
ἡ νηστεία μας πρέπει νὰ εἶναι καθαρά, ἀποβάλλοντας ἀπὸ
πάνω μας τὸ
πάθος τῆς μέθης.
Δημοσίευση σχολίου