Ξέρω ότι πολλοὶ απὸ τους συγκεντρωμένους πάλι θα μας κατηγορήσουν, όταν
μιλούμε γι' αυτά, και θα πουν «Μή, σε παρακαλώ, μη γίνεσαι φορτικὸς και
βαρετὸς στους ακροατές• άφησέ το στη συνείδηση του καθενός, άφησέ το
στην κρίση των ακροατών• έτσι τώρα μας ντροπιάζεις, μας κάνεις να
κοκκινίζουμε!...».
Αλλ' όχι! Αυτὰ τα λόγια δεν τα ανέχομαι! Γιατί ούτε ο Παύλος ντρεπόταν
να ενοχλή συνέχεια για τέτοια πράγματα και να ζητά σαν ζητιάνος. Εὰν
έλεγα τούτο, δηλαδὴ δος μου, φέρε για τo σπίτι μου, ίσως να 'ταν ντροπή.
Αν και ούτε τότε θα 'ταν ντροπή. «Οι γὰρ τῷ θυσιαστηρίῳ», λέγει,
«προσεδρεύοντες, τῷ θυσιαστηρὶῳ συμμερίζονται» (Α' Κορ. 9,13).
Πλην όμως πιθανὸν να με κατηγορούσε κάποιος, ότι μιλώ για τoν εαυτὸ μου•
τώρα όμως παρακαλώ γι' αυτοὺς που στερούνται, μάλλον όχι γι' αυτοὺς που
στερούνται, αλλὰ για σάς που δίνετε• γι' αυτὸ και μιλώ χωρὶς να
ντρέπομαι. Γιατί πού είναι η ντροπὴ σαν πω, δώσε στoν Κύριο που πεινά,
ντύσε τον που γυρίζει γυμνός, φιλοξένησέ τον που είναι ξένος; Ο Δεσπότης
σου δεν ντρέπεται μπροστὰ σ' όλη την οικουμένη να λέγη «επείνασα και
ουκ εδώκατέ μοι φαγείν» (Ματθ. 25,42), ο ανενδεής, εκείνος που δεν έχει
ανάγκη απὸ τίποτε' και εγὼ θα ντραπώ και θα διστάσω; Σε παρακαλώ, μακριὰ
τέτοια πράγματα! Του διαβόλου είναι αυτὴ η ντροπή!
Δεν θα ντραπώ, λοιπόν. Αντίθετα μάλιστα και με παρρησία θα πω• δώστε σ'
όσους έχουν ανάγκη, και θα φωνάζω πιο δυνατὰ απ' αυτούς. Γιατί εὰν
κάποιος έχη στοιχεία και μπορή να μας κατηγορήση, ότι αυτὰ τα λέμε για
να σας παρασύρουμε προς όφελός μας, και με τo πρόσχημα των φτωχών
κερδίζουμε εμείς, τότε πράγματι αυτὰ δεν είναι μονάχα άξια ντροπής, αλλὰ
και μυρίων κεραυνών, και ούτε αξίζει να ζουν όσοι κάνουν παρόμοια.
Αλλὰ εάν, με τη χάρη του Θεού, καθόλου δεν σάς ενοχλούμε για τoν εαυτό
μας και κηρύττουμε αδάπανο τo ευαγγέλιο, χωρὶς βέβαια να κοπιάζουμε όπως
ο Παύλος, αρκούμενοι πάντως στα δικά μας, με όλο τo θάρρος θα σας λέγω,
δώστε στους φτωχούς• και δεν θα σταματήσω να τo λέγω, και όταν δεν
δίνετε θα σας είμαι σκληρὸς κατήγορος! (1).
Από Αυτοβιογραφικὲς σελίδες και απάνθισμα κειμένων του
Εισαγωγὴ και απόδοση στη νεοελληνικὴ Αρχιμ. Χρυσόστομος Π. Αβαγιάνος,
έκδ. Αποστολικὴ Διακονία της Εκκλησίας της Ἑλλάδος, Αθήναι 1998.
Δημοσίευση σχολίου