Τα τελευταία χρόνια, όμως, η πραγματική έννοια της ημέρας αυτής
έχει αλλοιωθεί, γιατί οι άνθρωποι στην προσπάθεια τους να τηρήσουν τις
παραδόσεις που απορρέουν από αυτήν και να «νηστέψουν», καταφεύγουν σε
γαστριμαργικές συνήθειες, καταναλώνοντας ως εδέσματα μεγάλες ποσότητες
με οστρακοειδή, θαλασσινά και άλλες λιχουδιές, ψημένα στα κάρβουνα και
συνοδευόμενα με άφθονο κρασί.
Κατόπιν ακολουθεί ο ξέφρενος
χορός, τα τραγούδια και η διασκέδαση με όποιον τρόπο μπορεί ο νους να
συλλάβει και με παγανιστικά και αρχαία έθιμα, τα οποία φυσικά και δεν
πρέπει να ξεχαστούν μια και είναι μέρος του πολιτισμού μας, όμως να
δίνεται σε αυτά η ιστορική και όχι η λατρευτική σημασία, που δεν τους
αρμόζει.
Επίσης, επ' ουδενί, δεν πρέπει να αφήνουμε όλα αυτά τα
έθιμα του τόπου μας, καλυμμένα περιέργως και κακώς εννοουμένως με την
θρησκεία μας, και με την ανοχή πολλές φορές της Εκκλησίας, που όλα τα
χρόνια μένει απλός θεατής της φρενίτιδας του κόσμου, να συνδυάζονται
από άγνοια ή υστεροβουλία, με την καθαρότητα της ημέρας αυτής, με
παραδόσεις και έθιμα παντελώς έξω από τον χριστιανισμό. Αυτό όμως είναι
εντελώς λανθασμένο. Καθαρά Δευτέρα σημαίνει ημέρα πλήρους νηστείας,
ενδοσκόπησης και περισυλλογής, παλαιότερα δε ακόμα και την Καθαρά Τρίτη
και την Τετάρτη οι πιστοί δεν έτρωγαν και δεν έπιναν τίποτε. Ήταν για
αυτούς τους ανθρώπους, η είσοδος και οι πρώτες ημέρες της Μεγάλης
Τεσσαρακοστής, πολύ σημαντικές και απόλυτα συνυφασμένες με αυστηρότατη
νηστεία και εσωτερική κάθαρση.
Γενικότερα η περίοδος της μεγάλης
Τεσσαρακοστής είναι περίοδος αυστηρής νηστείας. Από Δευτέρα μέχρι
Παρασκευή οι χριστιανοί, σύμφωνα με την Εκκλησία, δεν πρέπει να
καταναλώνουν λάδι και κρασί. Επιτρέπονται όμως, μόνο Σάββατο και Κυριακή
καθ’ όλη την περίοδο της Τεσσαρακοστής. Αυτές είναι οι επιταγές των
Πατέρων της Εκκλησίας μας και εμείς πράττουμε «κατά το δοκούν» και
ανάλογα με τις δυνάμεις μας.
Δημοσίευση σχολίου