Γράφει ο Μοναχός Μωυσής, Αγιορείτης (†2014)
στο περιοδικό ΠΡΩΤΑΤΟΝ, τεύχ. 5, Ιούν-Ιούλ 1983
Το μόνο αγιορείτικο μετόχι στην πρωτεύουσα σήμερα είναι ο περικαλλής
ναός της Αναλήψεως στην περιοχή Παγκρατίου-Βύρωνος, μετόχι της
Σιμωνόπετρας. Η Ανάληψη υπήρξε σπουδαίο πνευματικό κέντρο. Περί αυτής
γράφει ο Μοναχός Μωυσής στο βιβλίο του «Ιερώνυμος Σιμωνοπετρίτης, ο
Γέρων της Αναλήψεως», Αθήνα 1982.
«Η Ανάληψη και ο Προφήτης Ελισσαίος είναι δύο από τα βαθύσκια και
ευσκιόφυλλα κέντρα της Αθήνας την εποχή αυτή (1931). Εκεί συχνάζουν οι
τελευταίοι Κολλυβάδες, οι φιλομόναχοι, οι φιλοαγιορείτες, οι
αγρυπνούντες, οι φιλακόλουθοι και φιλέορτοι, ταπεινοί φίλοι της αρετής.
Μέχρι την Ανάληψη φτάνουν οι παπα-Πλανάς, ο νέος άγιος της Καλύμνου
Σάββας, ο Φιλόθεος ο Ζερβάκος, ο Αμφιλόχιος Μακρής, ο Αθανάσιος της
Νερατζιώτισσας και πολλοί Αγιορείτες, που απέδειξαν όλοι μαζί πως η
αγιότητα ζει και στις ημέρες μας.
Η ιστορία του ναού της Αναλήψεως αρχίζει με τις αρχές του αιώνος μας. Ο
γέροντας λευΐτης Ιγνάτιος, θείος του λόγιου Σιμωνοπετρίτη μοναχού
Νείλου, με διαθήκη «εις μνημόσυνον των γονέων του και αυτού» δωρίζει στη
μονή το κτήμα με το ναό. Τότε η γύρω περιοχή ήταν τελείως ακατοίκητη κι
έπρεπε να περπατήσεις αρκετή ώρα ανηφορικό δρόμο για να φτάσης μέχρις
εκεί.
Το αγιορείτικο μετόχι της Αναλήψεως και κάτω ο προσφυγικός συνοικισμός του Βύρωνα (φωτ. του 1924). |
Από τότε οι καλοί αγιορείτες πνευματικοί και οικονόμοι του μετοχίου, με
τις αγρυπνίες, τις εξομολογήσεις και τα κηρύγματά τους, έκαναν γνωστό
τον ναό στους διψασμένους των Αθηνών. Οι προκάτοχοι του Γ. Ιερωνύμου,
Πανάρετος και Ιωάννης οι Κατουνακιώτες πνευματικοί, ο Καυσοκαλυβίτης
Μεθόδιος, ο Μεγαλοσπηλαιώτης Πανάρετος και ο πνευματικός Ματθαίος είχαν
αφήσει άριστα παραδείγματα εναρέτου βιοτής στους εκκλησιαζόμενους…»
Ο Γ. Ιερώνυμος απετέλεσε σταθμό στη ιστορία του μετοχίου, με την ενάρετη
ζωή του, τα κηρύγματα, τις εξομολογήσεις, τις ελεημοσύνες και τα
χαρίσματά του.
Μέχρι σήμερα συνεχίζονται οι καθημερινές ακολουθίες, κατά το αγιορείτικο
τυπικό, και γίνονται συχνές αγρυπνίες. Το μετόχι αποτελεί μια καλή
μαρτυρία του Αγίου Όρους στην πρωτεύουσα. Πέρα των περιοίκων, που τόσο
το αγαπούν, πολλοί φιλαγιορείτες φθάνουν μέχρις εκεί για να
παρακολουθήσουν τις ακολουθίες.
Δημοσίευση σχολίου